RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Cornelius Poppe (Scanpix)

To fly for nære to ganger på Flesland

Sist oppdatert:
En Boeing 737-800 fra Eurocypria Airlines og en Dash-8 fra Widerøe kom for nære hverandre to ganger under samme innflyvningen på Flesland.

Da kollisjonsvarsleren gikk av for andre gang fant Widerøepiloten grunn til å ta radioen og spørre tårnet:

- Var det det samme flyet vi holdt på å kollidere med for andre gang på samme landingen?

På norsk betyr det: Hva i h... er det dere holder på med.

Rapporten etter det som blir betegnet som en hendelse uten overhengende kollisjonsfare, er ikke lystelig lesning for flygelederne.

40 passasjerer fra Torp
Det er halvannet år siden at to fly, en Boeing 737 fra selskapet Eurocypria og en Dash-8 fra Widerøe, var på vei inn til Bergen Lufthavn Flesland med et ukjent antall mennesker om bord. På samme tid kom Widerøe-flyet fra Torp med 40 passasjerer og en besetning på tre. Flygelederne vurderte det slik at de ga Widerøeflyet prioritet til å lande først.

Den første feilen som blir gjort er valg av innflyvningsrute for Widerøe flyet. Instruksene fra tårnet førte dem i konflikt med Eurocypria-flyet, og i 30 sekunder lyste varsellampene i begge flyene om en mulig kollisjonsfare. På det nærmeste var flyene bare 1800 meter fra hverandre i lengderetningen og vel 200 meter i høydeforskjell. Dette er langt under det foreskrevne på henholdsvis fem nautiske mil (9 km) og 1000 fot (300 m)

En gang til
Da tårnet skulle rett opp igjen feilen skjedde nok en blemme, og igjen ble de såkalte minima - minimumsavstanden - underskredet, denne gang med udramatiske 4.6 nautiske mil og 700 fot.

Men det var nok til at kollisjonsvarsleren igjen gikk av og Widerøe-piloten fant grunn til å spørre tårnet hva som foregikk.

Anbefaler bruk av system
Eurocypria-piloten bestemte seg for å monitorere kommunikasjonen mellom Widerøe-kapteinen og tårnet, men foretok seg ingenting.

Havarikommisjonen konkluderer nå i sin endelige rapport med at det aldri var fare for noen kollisjon ettersom begge mannskapene var klar over den andre via kollisjonsvarslingssystemene.

Havarikommisjonen anbefaler at en spesiell funskjon i radarsystemene som overvåker hvor raskt et fly mister eller vinner høyde, blir aktivert. Flygelederen hadde deaktivert denne funskjonen fordi «den gir for mye informasjon på skjermen». Det er ikke påbudt å ha på denne funksjonen.

Skal ikke skje
- At et fly får to kollisjonsvarsler på samme landingen, skal selvsagt ikke skje, sier sjef-flygeleder ved Bergen Lufthavn, Espen Stokkeland.

- Vi jobber hele tiden for å finne måter å jobbe smartere på. Vi lærer av feilene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere