RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Jørn Karlsen

Togskinnene var borte

Sist oppdatert:
Ti centimeter av skinnegangen var sporløst forsvunnet, og dermed var togkaoset på Vestfoldbanen et faktum.

Jernbaneverket melder om problemer på både Gjøvikbanen og Vestfoldbanen fredag morgen. På Vestfoldbanen oppdaget Jernbaneverket ved femtiden at det manglet 10 centimeter av skinnegangen etter et skinnebrudd ved Oklungen stasjon mellom Larvik og Porsgrunn. NSB hadde store problemer med å skaffe nok busser til erstatning for togene som ikke gikk i morgentimene, og mange passasjerer i Vestfold-byene måtte vente lenge på alternativ skyss.

Fredag ettermiddag melder Jernbaneverket Vestfoldbanen er utbedret og gjenåpnet.

Glipe over normalen
Infovakt Harry Korslund i Jernbaneverket slår fast at en slik glipe ikke er vanlig:

- Jeg har ikke fått noen forklaring på hva som er årsaken til skinnebruddet. Det som er klart er at 10 centimeter er langt i overkant av det som er forsvarlig for at vi for eksempel kunne framføre tog i redusert hastighet, sier han Nettavisen.

Jernbaneverket fikk først melding om skinnebruddet på Vestfoldbanen klokka 04.45. En time senere kunne de konstaterte at dette bruddet var så stort at det ikke var mulig å kjøre tog på strekningen. Cirka 10 centimeter av skinnegangen var slått bort.


Vis større kart

Kaosmorgen i Vestfold
Glipen i Oklungen førte til at NSB måtte hive seg rundt og forsøke å skaffe alternativ transport.

- Vi hadde en rotete morgen i Vestfold, og vi er langt fra fornøyd, sier kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB til Nettavisen. Problemlene begrenset seg til morgentrafikken, siden NSB på vanlig dagtid kjører buss for tog på strekningen.

- Det berører tog i begge retninger. NSB har jobbet hardt for skaffe alternativ transport. De melder at det er problemer å skaffe busser i tilstrekkelig antall. Vi anbefaler de reisende å ordne seg transport i egen regi i den grad de har mulighet for det. Jeg tør ikke si noe om varigheten av dette, uttalte Jernbaneverkets mann, Harry Korslund, i morgentimene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere