RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

FORNØYD: Markedssjef Tine Kleive-Mathisen ved Torp Sandefjord lufthavn er fornøyd fordi de får åtte nye ruter som følge av Ryanairs nedleggelse på Rygge. I bakgrunnen snakker Ryanair med pressen.
FORNØYD: Markedssjef Tine Kleive-Mathisen ved Torp Sandefjord lufthavn er fornøyd fordi de får åtte nye ruter som følge av Ryanairs nedleggelse på Rygge. I bakgrunnen snakker Ryanair med pressen. Foto: Jørgen Berge (Nettavisen)

Torp lufthavn jubler over nye Ryanair-ruter

Sist oppdatert:
- Det betyr flere titalls nye arbeidsplasser på Torp, sier markedssjefen.

HOLBERGS PLASS, OSLO (Nettavisen): Onsdag formiddag stadfestet Ryanair på en pressekonferanse i Oslo at de legger ned sin virksomhet på Moss luftavn Rygge, og halverer sin virksomhet i Norge fra 29. oktober.

Men Ryanair-exiten er ikke bare dårlig nytt. På naboflyplassen Torp Sandefjord lufthavn jubler de over at de nå får åtte nye flyruter.

- Det vil bety flere titalls nye arbeidsplasser i regionen vår, sier en fornøyd markedssjef ved Torp Sandefjord lufthavn, Tine Kleive-Mathisen, til Nettavisen.

Torp overtar Rygges flyruter til Alicante, Gdansk, Gran Canaria, Krakow, Manchester, Milano, Tenerife og Warszawa. 16 ruter kanselleres, og selskapets London- og Vilnius-ruter flyttes til Oslo lufthavn Gardermoen.

Les også: Ryanair avvikler: - Fjern flyplassavgiften, så kommer vi tilbake

- Vi har stor sympati

Kleive-Mathisen sier samtidig at hun føler med de ansatte på Rygge.

- Vi har stor sympati og føler med kollegaene våre på Rygge hvis de nå må legge ned. Dette er en avgift som innføres som ikke er konsekvensutredet, og som får store konsekvenser for dem, sier hun, og legger til:

- Avgiften er særdeles, særdeles uheldig.

For Torp sin del betyr det nå altså likevel en oppsving. Etter flere år med trafikknedgang vil det nå bli en økningen igjen, 19 år etter at Ryanair begynte å fly derfra.

- De hadde i sin tid et veldig stort volum hos oss, og fløy en million passasjerer fra oss i 2009. Nå velger de å beholde femti prosent av kapasiteten i Norge, og gir oss åtte ruter, hvorav noen av dem er helt nye for flyplassen, forteller Kleive-Mathisen.

Les også: Erna Solberg: - 88 kroner ikke nok for å felle Ryanair på Rygge

- Kjærkomment for oss

Med de nye rutene vil flyplassen få mellom 400.000 og 500.000 passasjerer årlig.

- Vi har jo bygget ut flyplassen vår de siste årene, og har hatt en fallende trafikk de to siste årene, men har kapasitet til 2,5 millioner passasjerer. Nå ser vi at vi får en vekst igjen, og det er kjærkomment, sier hun.

Ifølge Kleive-Mathisen betyr 1000 passasjerer anslagsvis én arbeidsplass.

- Dette vil innebære et volum på en del hundre tusen passasjerer, og det vil bety oppskalering blant eksisterende leverandører og samarbeidspartnere, og vil bety flere titalls arbeidsplasser på Torp og i regionen vår, sier markedssjefen til Nettavisen.

Se videointervju med David O'Brien fra Ryanair:

Les også: Avinor sier nei til å overta Rygge

- Veldig forskjellige flyplasser

Hun påpeker at Torp og Rygge er to veldig forskjellige flyplasser.

- Rygge ligger veldig nær Oslo, og konkurrerer i det markedet. Vi har en avstand til Oslo som gjør at vi har vårt eget nedslagsfelt. Det har alltid vært stor forretningstrafikk på Torp, og vi har flere bein å stå på. Sånn sett er vi en veldig annerledes flyplass, sier Kleive-Mathisen.

- Så nå blir det feiring hos dere?

- Vi gleder oss over å kunne vokse igjen, for det har også vært tøffe tider hos oss. Vi har veldig store kostnader, ikke minst knyttet til Avinor-systemet og lufttrafikktjenesten. Vi trenger trafikk, og vi trenger passasjerer og inntekter, sier hun til slutt.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere