RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Trailer-slakt av Oslofjord-tunnelen

Sist oppdatert:
Trailersjåfører frykter for sikkerheten i Oslofjordtunnelen. Årsak: Tunnelen er for bratt, for mørk, har for mye vann i veibanen og ingen videoovervåking.

Oslofjordtunnelen har en stigning på 7 prosent, mens snitt-hellingen på de øvrige norske undersjøiske tunnelene her i landet er 8-10 prosent. For å kjøre sikkert i Oslofjordtunnelen, kreves et spesielt bremsesystem. Lastebiler med bare motorbrems må gire ned og kommer dermed ned i svært lave hastigheter, skriver Aftenposten ifølge NTB.

- Uholdbart for resten av trafikken i tunnelen, mener lastebileier Erik Graarud som bestyrer 25 biler rundt Oslofjorden.

Direktør i Norges Lastebileierforbund, Gunnar Apeland, sier forbundet generelt er imot den massive tunnelbyggingen som skjer i Norge.

I 2005 vil samtlige 23 undersjøiske tunneler i Norge bryte med forslaget til EUs tunneldirektiv som skal gjøre det sikrere å kjøre i tunnel. Hvis man skulle fulgt forslaget til nye regler, ville Oslofjordtunnelen blitt 1600 meter lenger og kostet 150 millioner kroner mer å bygge, ifølge Statens vegvesen og bladet Vegen og vi.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere