RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tre nesten-ulykker på 22 timer

Sist oppdatert:
I løpet av 22 timer hadde NSB tre nesten-ulykker med tog i Lieråstunnelen utenfor Drammen.

To NSB-tog kjørte på rødt lys inn i tunnelen, mens et tredje tog kjørte på et feilaktig grønt lys. Havarikommisjonen for sivil luftfart og jernbane (HSLB) har nå iverksatt full granskning av de tre hendelsene, skriver VG.

Flere hundre togpassasjerer kan ha vært i livsfare, og NSB har ikke informert om de tre nesten-ulykkene i ettertid. Hendelsene er til forveksling likt med hva som skjedde i forkant av Åsta-ulykken i januar 2000, der 19 mennesker omkom.

Gammelt reservesystem
På grunn av anleggsarbeider i Lieråstunnelen er det automatiske togkontrollsystemet ATC midlertidig frakoblet, og et manuelt system med trafikkontrollører er innført for å føre trafikken gjennom den 10 kilometer lange tunnelen. Dermed blir trafikken dirigert etter samme prinsipper som ble benyttet før 1964.

Lieråstunnelen har vært stengt for trafikk siden fredag kveld, men fra mandag morgen skal togene igjen rulle trygt mellom Oslo og Drammen.

- Vi har omsider fått på plass en ny stasjon inne i tunnelen som vil øke sikkerheten og lette trafikkavviklingen, sier sikkerhetsdirektør Ove Skovdahl i Jernbaneverket til NTB.

Skovdahl bekrefter at Jernbaneverkets ledelse fikk seg en støkk i livet det første døgnet de manuelle ordningene ble benyttet i Lieråstunnelen.

Går gjennom rutinene
Flere ansatte både i NSB og Jernbaneverket er tatt ut av ordinær tjeneste på grunn av de alvorlige episodene. At folk er tatt ut av tjeneste, er en fast rutine etter slike opplevelser. Det skyldes ikke minst hensynet til de involverte.

- Nå får vi gå gjennom alle prosedyrer med tanke på å hindre at noe lignende skal skje igjen, sier Skovdahl.

Skovdahl sier Jernbaneverket er fullt oppmerksom på de menneskelige problemer som kan oppstå når trafikkavviklingen settes 40 år tilbake i tid.

- Vi benytter manuell avvikling så sjelden at rutiner og prosedyrer blir særdeles uvante for mennesker som normalt støtter seg til moderne teknologi. Men reserveløsningen skal være sikre. Derfor er det viktig at vi kommer til bunns i hvordan det kunne skje feil den uka vi har bak oss, sier Skovdahl.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere