RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Trikkeulykken blir trolig gransket

Sist oppdatert:
Årsaken til trikkeulykken fortsatt en gåte.

(iOslo.no) Trikkeulykken ved Sæter stasjon onsdag etter middag vil etter all sannsynlighet bli gransket av Havarikommisjonen.

Det er ikke første gang Havarikommisjonen har besøkt Sæter stasjon, hvor to trikker kolliderte i går. To personer ble lettere skadd i kollisjonen.

I slutten av august i fjor sporet en trikk av samme type av på nøyaktig samme sted.

Den gang var trikken på vei i nordgående retning, og sporet av grunnet litt for høy hastighet, og en kombinasjon av teknisk og rutinemessig svikt.

- Store volumer av feil
Jernbanetilsynet rettet tidligere i år sterk kritikk mot Oslo Sporveier i en tilsynsrapport, fordi de ikke fulgte fastsatt prosedyre for å granske sine uhell.

Det er fremdeles uklart hva som var årsaken til ulykken onsdag. Jernbanetilsynet mente også tidligere i år at Sporveien slet med «store volumer av sporfeil, signalanleggfeil og andre feil...».

For to år siden skjedde en tilnærmet lik hendelse som Sæter-ulykken, på Jar stasjon i Bærum. Den gang braste en T-banevogn inn i trikken bakfra, og Sporveien måtte stramme inn fartsgrensene på stedet.

Nå kan mye tyde på at Oslo Sporveier igjen vil måtte gjennomgå sine rutiner.

- VIl granske
Havarikommisjonen går ikke inn i ulykkeshendelser dersom det ikke ligger et potensiale for læring i granskningen. Fredag vil de avgjøre om de vil se nærmere på saken, men nå varsler seksjonslederen for jernbane at organet vil se nærmere på ulykken.

- Mye taler for at det blir en sak for oss. Spørsmålet er om det vil bli en relativt dyp forundersøkelse eller en full rapport. Det skal vi avgjøre i morgen, sier Kurt Olsen, seksjonssjef i Statens havarikommisjon til iOslo.no.

- Per nå virker denne saken interessant for oss. Vi mener det er et potensiale for læring her, sier han.

Informasjonssjef Cato Asperud i Oslo Sporvognsdrift AS ønsker ikke å kommentere noe rundt granskningen.

- Men det er klart vi sjekker alt. Alt fra skinnegang, sikt og til signalanlegg, sier han.

Les flere nyheter på iOslo.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere