RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: JOHAN NILSSON (SCANPIX)

Tror «alle» vil satse på gebyrer

Sist oppdatert:
Utallige flygebyrer har blitt lavprisselskapenes melkeku. Ekspert mener SAS vil følge etter.

Det er mye penger i gebyrer, særlig når selve flybilletten er ganske billig. Inspirert av lavprisselskapene har en rekke klassiske flyselskap kastet seg på karusellen.

Nytt bagasjegebyr
Selskaper som Lufthansa, Delta Airlines, Air France, KLM og British Airways har allerede begynt med å ta ekstra betalt for innsjekket bagasje nummer to. Avgiften er på rundt 280 kroner og gjelder på strekninger mellom Europa og Nord-Amerika, melder danske Ekstra Bladet.

Les også:Sitte sammen? 50 kroner, takk

Ifølge direktør Ole Kirchert Christensen i Travelbroker er dette bare begynnelsen. Han mener de etablerte selskapene i større grad vil se til lavprisselskapene. Et gebyr på bruk av kredittkort tror Christensen er neste trekk.

Anti gebyrkampanje
Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS bedyrer ovenfor Nettavisen at de vil holde seg unna gebyrjungelen.

- Det er ingen planer om nye gebyrer i SAS. Til det er vår mangel på gebyrer for godt mottatt.

Johansen viser til reklamekampanjen med en rekke «gebyrer» til kroner null. Her har responsen tilbake vært både stor og god, og da spesielt fra dem som reiser ofte.

- Å bli konfrontert med den reelle prisen betyr mye når man bestiller flybillett. Mange føler det er logisk å kunne reise med bagasje når du flyr. Det samme gjelder å kunne sitte i et flysete, påpeker informasjonssjefen i Norge.

Han legger allikevel ikke skjul på at overskuddet til lavprisselskapene kommer fra nettopp gebyrer.

Partnere, men forskjellige
Ifølge Christensen vil den nevnte bagasjeavgiften til SAS' samarbeidspartnere i Star Alliance legge press på det skandinaviske selskapet. Han mener forskjellige bagasjegebyrer, selskapene imellom, ikke er et lurt trekk.

- Her står flyselskapene fritt, og alle kan ha forskjellige forretningsformer, opplyser Johansen.

I Danmark erkjenner Per Møller Jensen, salgsdirektør for SAS, at tendensen blant selskapets partnere går i retning av flere gebyrer.

Både han og Johansen i Norge mener gebyrene må være en avgift kundene forstår og aksepterer.

- En tilleggsservice vil koste noe. Enten det gjelder å passe ekstra på et barn som reiser alene eller spesialbagasje for ski og sykkel, presiserer Johansen.

- Håner passasjerene
Mandag ble det kjent at irske Ryanair har fått klar beskjed fra det britiske konkurransetilsynet. Til The Independent sier lederen, John Fingleton, at selskapet «nærmest håner» passasjerene med avgifter som han kaller «barnslige». De har nå satt i gang en etterforskning av selskapets gebyrer og markedsføring.

1. januar innførte selskapet et gebyr på betaling med VISA-kort på nett. Gebyret kan nå bare unngås ved å betale med et lite brukt forhåndsbetalt kort.

Les også:Ryanair planlegger gigantgebyr

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere