RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

ØKTE PRISER: Det koster 54 kroner for bensinbiler og 59 kroner for dieselbiler å passere bomringen i rushtiden (hverdager mellom klokken 6.30-9 og klokken 15-17), mot henholdsvis 44 og 49 kroner utenfor rush (prislisten er her).
ØKTE PRISER: Det koster 54 kroner for bensinbiler og 59 kroner for dieselbiler å passere bomringen i rushtiden (hverdager mellom klokken 6.30-9 og klokken 15-17), mot henholdsvis 44 og 49 kroner utenfor rush (prislisten er her). Foto: Montasje: Scanpix/Facebook

Nesten 30.000 har underskrevet protest:

Tusenvis varsler demonstrasjon mot bompenger

Sist oppdatert:
Nesten 30.000 har underskrevet protest mot økte bompenger i Oslo, og 1. november blir det demonstrasjon.

Etter at Oslo kommune økte bomavgiften 1. oktober, har mange engasjert seg.

Det koster 54 kroner for bensinbiler og 59 kroner for dieselbiler å passere bomringen i rushtiden (hverdager mellom klokken 6.30-9 og klokken 15-17), mot henholdsvis 44 og 49 kroner utenfor rush (prislisten er her).

Det skjer samtidig med at Oslo kommune planlegger å lage nye bompengeringer i Oslo.

Siden 2. oktober har underskriftskampanjen «Kutt prisen på bomringen i Oslo og omegn» samlet nær 30.000 underskrifter.

Nesten 10.000 mennesker har liket og følger nå FB-siden «Protestere mot bomringer i Oslo og omegn».

Se video - her kommer 56 nye bomstasjoner: 

Demonstrasjon

1. november klokken blir det demonstrasjon foran rådhuset i Oslo.

«Vi møtes ved rådhuset blir der i 30 minuter så går vi mot stortinget i tog sakte og rolig kl.16.35. Vi blir der ca.30 min! Håper det blir flest mulig som kommer!» oppfordres det på FB-siden.

Også tilsynelatende miljøbevisste Oslo-borgere reagerer nå på Oslo kommunes kraftige tiltak for å begrense biltrafikken i Oslo.

- Må leve med «prompebilen»

- Det som irriterer så fryktelig er den selvgode, velstående arrogansen i Miljøpartiet de grønne (MDG) overfor mindre bemidlede folk i Oslos ytre østlige bydeler, skriver lektor Kirsten Elisabeth Lunde i en kronikk på NRK.

Hun snakker for alle som ikke har råd til elbil og leilighet sentralt i Oslo med alle fasiliteter innen gangavstand.

- Folk som kanskje bor på Stovner eller Mortensrud og jobber på Alna eller omvendt, har barn i barnehage og skoler/fritidsordninger på de underligste steder, er helt avhengige av å kunne kjøre sin gamle prompebil så lenge det er liv i den, skriver hun.

- Å øke utgiftene skal man ikke ta lett på, og det er derfor grundige politiske og faglige vurderinger som står bak, svarte Oslos samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) i en replikk.

Bre enighet om bomsatser

De nye bomsatsene i Oslo ble vedtatt sommeren 2017, som en del av Oslopakke 3. Både Høyre, Venstre, KrF, Arbeiderpartiet og MDG stemte for satsene.

– Jeg er glad for at vi nå sammen med Høyre er blitt enige om endringer i bomringen som inkluderer flere i spleiselaget. De nye bompengene vil gi mindre kø, bedre luft og lavere klimagassutslipp, og det vil gjøre byen vår bedre å bo i, sa samferdselsbyråd Berg da.

Les egen sak: Enighet om nye bomsatser i Oslo

Les også: Her kommer Oslos nye bomstasjoner

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere