RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Foto: Kystverkets overvåkingsfly / SCANPIX)

Uenighet om godkjenning

Sist oppdatert:
- Rocknes ble godkjent på alle punkter som angår stabilitet, sier Germanischer Lloyd. - Rochnes oppfylte bare så vidt de internasjonale kravene for overlevelsesevne, hevder Sjøfartsdirektoratet.

Under Sjøforklaringen i Bergen fredag overrasket Sjøfartsdirektoratet med å gå midt i mot et ekspertvitne fra det tyske klassifiseringsselskapet Germanischer Lloyd, som sertifiserte Rocknes etter ombyggingen i 2003.

- Godt innenfor kravene
I sitt innledningsvitnemål fredag sa avdelingsleder Henrik Bruhns fra stabilitetsavdelingen i Germanischer Lloyds ifølge BT.no at Rocknes gjennomførte omfattende tester og ble godkjent på alle punkter som angår stabilitet.

Senere på dagen sa han fra vitneboksen:

- Ut fra de skadestabilitetsberegningene vi gjorde, var "Rocknes" godt innenfor de internasjonale kravene om å holde seg flytende i et gitt sett med skadescenarioer.

- Ikke korrekt
- Dette er ikke korrekt, sa avdelingsdirektør Per Magne Indreeide i lasteskipsavdelingen i Sjøfartsdirektoratet ifølge avisen.

- Vi har informasjon om at sannsynlighetsberegningene for overlevelsesevnen til "Rocknes" lå akkurat på kravet, ikke godt over, sa Indreeide til vitnet.

Bruhns svarte at de hadde foretatt nye beregninger etter forliset som viser at "Rocknes" var godt innenfor det internasjonale kravet, men la ikke frem noen dokumentasjon på dette.

De nye beregningene ble foretatt etter forespørsel fra Jebsen-rederiet.

- Omfattes ikke av beregningene
- De beregningene vi har utført er innenfor kravene, men de omfatter bare én penetrering av skroget. Disse oppfyller "Rocknes", men skadene som jeg har fått forklart, kan være slik at de faller utenfor beregningene, forklarte Bruhns ifølge Bergensavisen.

Beregningene tar ikke hensyn til hvor mange ballasttanker som involveres.

- "Rocknes" fikk slått hull i to ballasttanker som ligger ved siden av hverandre og muligens en tredje som ligger lengre akter, sa Sjøfartsfirektoratets avdelingsdirektør Per Magne Indreeide til avisen etter forklaringen.

Irritert sjøfartsinspektør
Det var opprinnelig satt opp to dager til sjøforklaring, men det ble tidlig klart at skjemaet ville sprekke.

Sjøfartsinspektør Finn Paulsrud ble kraftig provosert under sjøforklaringen torsdag, da det viste seg at ekspertene Germanischer Lloyd hadde sendt til Bergen ikke kunne svare på spørsmål om stabiliteten på Rocknes. Han krevde at de riktige folkene satte seg på første fly til Bergen - og Bruhns måtte gjøre nettopp det.

Dermed stilte Bruhns opp - som første vitne på dag fem i sjøforklaringen.

Et av de vesentligste spørsmålene under sjøforklaringen er hvorfor Rocknes kunne tippe rundt i løpet av så kort tid. Håpet er at eksperten fra GL kan bidra til å finne svar på dette.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere