RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Ulriksbanen unngikk i går konkurs for andre gang i år.
Ulriksbanen unngikk i går konkurs for andre gang i år. Foto: Ulriken.no

Ulriksbanen kan være historie

Bergensernes taubane til Ulrikens topp henger i en tynn tråd.
Sist oppdatert:

(iBergen.no) Bergen kommune har brutt forhandlingene med investor Christian Foss. Det kan bety Ulriksbanens død.

Stengte 1.januar
Siden 1. januar har Ulriksbanen vært stengt etter krav fra Veritas, som har tilsynet med alle taubaner i Norge. Det er oppdaget svekkelser i nåværende bæretau for banen, og Veritas krever at kabelen blir skiftet. I slutten av måneden vil det gjennomføres en røntgenundersøkelse av kabelen. Står Veritas fast på kravet, er sommersesongen 2008 i fare.

- Å skifte bærekabelen vil ta tre-fire måneder fra bestillingen foretas, og det vil koste mellom halvannen og to millioner kroner, sier Christian Foss til Bergens Tidende.

Vil investere 15 millioner
- Får jeg en tilfredsstillende avtale med kommunen, vil jeg kjøpe «innmaten» i Ulriken Eiendom, det vi si selve taubanen, øvre og nedre stasjon pluss kafébygget på toppen, sier Foss videre.

- Dessuten ønsker jeg å iverksette en totalrenovering, en investering som jeg tror kan komme opp i inntil 15 millioner kroner, sier Foss til BT.

Strides om lengden
For å sikre en tilfredsstillende økonomi, har Foss stilt som forutsetning at festeavtalen må være på 35 år med mulighet for nye 35 år. Bergen kommune mener derimot at 20 år får være nok.

Les flere nyheter hos iBergen.no

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere