RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Ulriksbanen unngikk i går konkurs for andre gang i år.
Ulriksbanen unngikk i går konkurs for andre gang i år. Foto: Ulriken.no

Ulriksbanen stengt til 17. mai

Sist oppdatert:
Det Norske Veritas har inndratt driftstillatelsen for Ulriksbanen frem til 17. mai. Veritas er bekymret for sikkerheten på en av Bergens største turistattraksjoner.

«Banen har vært kjørt på en sikkerhetsmessig uakseptabel måte og i strid med gjeldende krav for sikker transport av personell», konkluderer Det Norske Veritas (DNV) i en pressemelding.

DNV har ansvaret for tilsyn av taubaner i Norge. Mandag ble daglig leder Thorbjørn Sirseth i Ulriksbanen fratatt sitt sertifikat, og dermed mistet Ulriksbanen også driftstillatelsen. Sirseth får ikke sertifikatet tilbake før han har bestått en prøve.

- Driftstillatelsen er inndratt i fire måneder, med virkning fra 17. januar. Det betyr at banen tidligst kommer i drift igjen 17. mai, sier informasjonsdirektør Per Wiggo Richardsen i Det Norske Veritas til iBergen.no.

«Mistet lappen»
- For å få starte opp igjen, må både en driftsleder og en assisterende driftsleder ha sertifikat. Det hadde ikke assisterende driftsleder ved Ulriksbanen, mens driftsleder Thorbjørn Sirseth er fratatt sitt sertifikat, fortsetter Richardsen.

- Sjåføren er rett og slett fratatt lappen, sier han.

For å få dette sertifikatet, må de to gjennom en prøve. Sertifikatet utstedes av Taubanetilsynet, som er en del av DNV. Ifølge Richardsen foreligger det en teoretisk mulighet for at Ulriksbanen kan starte opp igjen før 17. mai.

- Hvis andre personer tar over jobben som driftsleder og assisterende driftsleder, og disse personene har sertifikat., kan banen få driftstillatelsen tilbake.

I tillegg til sertifikater, må selve banen også være i forsvarlig stand.

- Det er den ikke nå. Den ble påført skader 10. januar, da bæretauet sporet av. Dette må utbedres, og vi må deretter godkjenne at banen igjen er i forsvarlig stand, sier Richardsen.

Bekymret
Mens DNV styrer driftstillatelsen til Ulriksbanen, er det Fylkesmannen i Hordaland som har det endelige ord når det gjelder konsesjon for å drive taubanen. Richardsen sier de har orientert Fylkesmannen i Hordaland om vedtaket de har gjort om driftstillatelsen.

- Vi har også sendt brev til Fylkesmannen der vi redegjør for saken, svarer informasjonsdirektøren på spørsmål om de har kommet med noe råd til Fylkesmannen om Ulriksbanens fremtid.

Informasjonsdirektør Richardsen sier dette er første gang de har gått til det skritt å inndra driftstillatelsen. På spørsmål om han er overrasket over forholdene ved Ulriksbanen, svarer han:

- Det er klart det bekymrer Taubanetilsynet at forholdene er slik de er. Det er viktig å sette sikkerheten til de reisende i høysetet. Det er det viktigste, og når vi nå har god grunn til å tvile på at så skjer, må vi ta affære.

- Sier du nå at det ikke har vært trygt å reise med Ulriksbanen?

- Nei, det sier jeg ikke. Den tekniske standarden har fulgt vanlige prosedyrer og er kontrollert på forskriftsmessig måte, sier Richardsen.

- Tynnslitt tillit
Næringsbyråd Henning Warloe sier Bergen kommunes tillit til ledelsen i Ulriksbanen er temmelig tynnslitt, etter flere pinlige hendelser det siste året.

- Det er jo ikke en hvilken som helst melkerute dette. Vi snakker her om den viktigste transportruten til Bergens høyeste topp og en stor turistattraksjon. Tilliten til ledelsen er blitt sterkt skadelidende av måten ledelsen tilsynelatende håndterer denne saken.

Han mener inndragelsen av driftstillatelsen understreker det alvorlige i situasjonen. Byråden har nå sendt brev til driftsledelsen i Ulriksbanen og bedt om et møte i neste uke for å høre hvilke planer de har for banen. Han ønsker også et møte med Fylkesmannen og Taubanetilsynet.

- Kan det nå bli aktuelt for kommunen å kjøpe Ulriksbanen?

- Da må Fylkesmannen først inndra konsesjonen, og det er noe ganske annet enn driftstillatelsen. Skjer det, må vi vurdere saken nøye, svarer Warloe.

Daglig leder Thorbjørn Sirseth ønsker ikke å kommentere saken overfor BT.no.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere