RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
khalid mahmood
khalid mahmood Foto: Scanpix

Vil ha superlærere i minoritetsskoler

Sist oppdatert:
Oslo-politiker Khalid Mahmood (Ap) ber regjeringen lokke superlærere til skoler med mange minoritetsspråklige elever.

- Jeg vil skrive et brev til regjeringen der jeg ber dem om å gi en ekstra påskjønnelse til lærere som jobber i skoler der mer enn 25 prosent av elevene er minoritetsspråklige, sier Khalid Mahmood til Nettavisen.

Mahmood, som er fraksjonsleder i kultur- og utdanningssaker i Oslo bystyre, mener at påskjønnelsen til lærerne kan komme i form av høyere lønn eller utvidet lesetid.

- Poenget med dette er å lokke til seg de beste lærerne og gjøre skolene med mange minoritetsspråklige elever så gode at det ikke er kvaliteten på skolen som er avgjørende for om folk flytter eller ikke. I dag frykter mange at deres barn blir skadelidende om de går på disse skolene og så flytter de. Og det at de flytter bare forsterker det som er årsaken til at de flytter, sier Mahmood.

- En delt by
Men Mahmood tviler på om det er mulig å snu trenden med at barn av norskfødte foreldre flytter bort fra skoler som er innvandrerdominerte.

- Vi har en delt by her i Oslo. Det må vi bare innrømme. Det er billigere å bo i drabantbyene enn på vestkanten. Og de som har lavest inntekt bor der det er billigst å bo. I mange innvandrerfamilier er det bare en av foreldrene som er i arbeid, sier Mahmood.

Han sier at innvandrerne generelt er svært opptatt av at barna deres skal få best mulig utdanning.

- Mange innvandrere ser det at barna får en god utdanning som en vei ut av uføret, slik det også var for nordmenn etter krigen. Mange innvandrere er blitt svært bevisste på nytten barna har av å gå i barnehage. De ser at det gir stor uttelling når de begynner på skolen. I barnehagen får barna innlevelse i det norske kulturgrunnlaget, sånt som sangene og lekene. Det gir barna mye bedre forutsetninger for å klare seg bra på skolen, sier Mahmood.

- Må forklare
Ved noen minoritetsdominerte skoler i Oslo er det dårlig oppslutning om foreldremøter. Mahmood sier at skolene må gå i dialog med foreldrene som ikke engasjerer seg.

- De må kalles inn og få forklart hvorfor det er viktig at de deltar. De må få vite at de også har et ansvar for barnets utdanning, at det ikke bare er å sette av barnet i skolen. De må forklares at det er viktig, sier Mahmood.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere