RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Internett danker ut pornoblader

Tradisjonsrike blader som Penthouse og Playboy lider under pornobransjens formidable suksess på internett.

Pornobransjen var både en av pionerene på internett og en av de første som tjente penger på nettjenester. Men suksessen har ført til at interessen for enkelte andre sexkanaler er i fritt fall.

I løpet av de siste fem årene er salget av Penthouse nesten halvert, og i august ble bladet slått konkurs. Bedre har det ikke gått for Screw magazine, som ble nedlagt for en måned siden.

Den kjente pornografen Al Goldstein, som har vært i bransjen i 35, år mener internett både har endret pornoen som produkt og folks tilgang til porno.

- Vi er anakronismer, vi er dinosaurer. Vi er elefanter som er på vei til knokkelkirkegården for å dø. Distribusjonskanalene har endret seg, og vi må gjennomgå store forandringer for å overleve, sier Goldstein, som tidligere drev Screw magazine.

Han får støtte av forleggeren av Penthouse, Bob Guccione.

- I dag er det voksenvideoer, TV-kanaler med innhold for voksne og pay-per-view filmer, det er strippeklubber, telefonsex og mest av alt nettsider uten restriksjoner. Attraktive kvinner oversvømmer markedet på en måte som til og med overrasker meg, sier 72 år gamle Bob Guccione.

Samir Husni, som er ansatt ved journalistskolen ved universitetet i Mississippi, sier til nyhetsbyrået AP at pornobladene vil bestå som merkenavn også i fremtiden, men at eierne vil tjene penger via andre kanaler.

- Hver måned opprettes det hundrevis av nye pornosteder på nettet. Til sammenligning ble det startet bare 30 nye sexblader i hele fjor, sier Husni.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere