RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Internett snart større enn aviser

Medievanene våre endres gradvis, og internett tar en stadig større andel av mediekonsumet. Snart er internett mer brukt enn aviser.

Allerede bruker vi mer tid på internett enn på å lese magasiner, og avisene ligger også tynt an.

Det er organisasjonen European Interactive Advertising Association (EIAA) som har fått utført undersøkelsen som viser at internett styrker sin posisjon ytterligere.

Internett står nå for 10 prosemt av mediekonsumet i Europa i dag, noe den kraftige veksten i nyhets- og underholdningstilbud på internett får skylden for.

Magasiner og blader stod for 8 prosent av konsumet, og må dermed se seg slått av internett. Avisene ligger på 13 prosent, og har dermed ingen trygg ledelse på internett, skriver Kampanje.

Den store guden er fremdeles fjernsynet. TV-en står for 41 prosent av mediekonsumet, mens 28 prosent av tiden går med til å høre på radio.

At medievanene er i endreing er tydelige å spore. Hele 45 prosent av de spurte sier de ser mindre på TV fordi de i stedet bruker tiden på internett.

- Undersøkelsen fra EIAA kvantifiserer våre tidligere antagelser om at stadig flere mennesker bruker internett på bekostning av andre medier. På tross av dette brukes bare 1,5 prosent av det totale annonsekjøpet i Europa på internett. Denne forståelsen er helt nødvendig for markedsførere som ønsker å bygge en effektiv og virkningsfull multimediaal markedsførings- og kommunikasjonsstrategi, sier presidenten i mediebyrået Carat Interactive, Nigel Morris, til MediaGuardian.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere