RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Internett spiser av tradisjonell filmreklame

Sist oppdatert:
Internett blir tatt på alvor i filmbransjen. - Vi kan ikke ignorere Internett, sier markedssjef Nancy Reiberg i United International Pictures. Men det er fortsatt langt igjen til avisnivå.

Nicole Kidmans aggressivt såre blikk stirrer ut av annonsen for "Dogville", som en av filmannonsene i dagens aviser. Aviser, TV og radio tjener gode penger på markedsføringen.

Fredag skrev Propaganda at Internett er i ferd med å glefse til seg mer av potten for denne typen reklame i USA. Det skjer ting her i landet også.

- Internett får større betydning når vi planlegger kampanjer. Av og til går det fra avis-budsjettet, andre ganger fra radio eller TV. Det kommer an på filmen, sier markedsdirektør Line Andersen i Sandrew Metronome.

Filmbyrået distribuerer filmer som "Buddy", "Mannen fra toget" og "Matrix", blant andre. Sandrew Metronome opplyser verken hvor mye penger byrået bruker på markedsføring, eller hvor stor andel som brukes på Internett.

- Budsjettet på Internett går opp. Det er verken en markant eller kraftig stigning, men vi ser på Internett som en viktig del av mediemiksen. Det er fortsatt langt igjen for at du nærmer deg markedsføringssummer i nærheten av TV og avis, sier Andersen.

Selv om markedsføring på Internett har blitt en naturlig del av totalpakken, er det dermed ingen reell utfordrer til avisens annonsekroner ennå.

- Vi bruker kanskje mer på avis her i Norge enn i USA. Vi er et mer avislesende land. Vi bruker mye avisannonser i nærheten av kinoprogrammet. Det er fortsatt veldig interessant, sier Andersen.

Hun mener det er avhengig av hva slags film og hva slags målgruppe filmen har. Desto mer "fjortis"-målgruppe filmen har, dess mer interessant blir Internett som markedskanal.

- Er det en film med gode kritikker, der hovedmålgruppen leser aviser, annonserer vi i avis. Er det en film med en yngre målgruppe, som ikke bruker aviser i så stor grad, er det naturlig å bruke mer på Internett, sier Andersen.

United International Pictures (UIP) bruker ikke mye penger på Internett foreløpig.

- Av 1,8 millioner på en film, bruker vi kanskje 100.000 på Internett. Jeg vil anslå at vi bruker et sted mellom 3-5 prosent i snitt på Internett-reklame, sier markedssjef Nancy Reiberg i UIP.

UIP distribuerer både "Hulken", "American Pie" og "Tomb Raider". Alle er typiske tenåringsfilmer. UIPs hovedmålgruppe er 16-24 år.

- Det er klart vi ikke kan ignorere Internett, sier Reiberg.

- Fordelen med nettet er at du kan bestemme deg fort. Du har ikke deadline i ukevis, men kan snu deg fort rundt. Det er en klar fordel i fordel i forhold til andre medier. I tillegg er nettet innovativt. Nettet er spennende og fremfor alt ungt, sier Reiberg.

Når UIP velger markedsføringskanal går byrået til nettstedene med høy trafikk.

- På "Tomb Raider" bruker vi VG.no. Men det vil vi også gjøre på "Mors Elling" når den kommer, sier Reiberg.

Reiberg ser overhodet ikke for seg at annonsene i avisene forsvinner. Derimot står publikasjoner med lang trykketid, som magasiner, i fare for å miste disse annonsekronene.

- Størsteparten av markedsbudsjettet går til TV. Det er naturlig kanal. Men det er en tendens at markedsandelen på Internett stiger. På vårt produkt tar vi det fra magasiner, vi går ikke ned på TV og ikke ned på avis. Eventuelt øker vi budsjettet, forteller Reiberg.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere