RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Interrail var ikke død

Sist oppdatert:
En gang på 90-tallet ble Interrail helt ute. Nå er sakte reise og miljøvennlig ferie på vei tilbake.

(SIDE2): Billige flybilletter, kortere ferie og nye trender gjorde at Interrail aldri helt ble det samme, sånn en gang tidlig på 90-tallet. Nå er derimot togturer på vei inn i varmen igjen. Miljøvennlige turister har igjen fått øynene opp for Jernbanens mange muligheter.

- Interrail har vært her hele tiden. Selv etter storhetstiden fra 70-tallet og frem til begynnelsen av 90-tallet, sier internasjonal markedssjef hos NSB, Wenche Berger.

Nå merker hun en økt interesse for den tidligere feriegiganten.

- Vi satser friskt på en nylansering av Interrail-tilbudet. Trenden er at folk gjerne vil oppleve noe mer enn storbyer på sine turer og nå har vi et ypperlig tilbud til dem. Interrail trenger ikke å vare en hel måned, for nå har vi pass som også bare gjelder for fem reisedager, forklarer Berger.

Fly og tog
Kombinasjonen fly og tog er et tilbud som i dag passer bedre enn den lange ferien, som mange unge benyttet seg av for noen tiår siden.

Berger kaller det en ny måte å legge Europa for sine føtter. Uansett om man har god tid eller bare noen dager, så er Interrail mye reise for pengene, mener hun.

Fordelen med denne formen for togreise er at alle muligheter ligger åpne for den reisende. Man kan med et slikt pass bestemme seg fra minutt til minutt. Opplevelsene finnes uansett langs togskinnene i Europa.

- Vi kaller det gjerne IntAirRail. Ta for eksempel fly til Paris, bruk ti reisedager ned til Roma og ta flyet hjem der ifra.

Miljøtrend
Berger håper å nå nye målgrupper med disse nye tilbudene på fem og ti reisedager. Gjerne de som var på Interrail en gang på 80-tallet og som kanskje vil oppleve litt av det sammen en gang til.

- Siden 1993 har pilen pekt nedover for Interrail. I tiden før det var denne formen for reise et enestående tilbud til unge og gjerne et alternativ til haiking og bilferie. Fly var uansett altfor dyrt, forklarer Berger.


Selv om flyprisene har stupt de siste årene, tror markedssjefen den nye miljøtrenden vi slå positivt ut for samarbeidet mellom de 30 landene som tilbyr Interrail på sine skinneganger.

Den tradisjonelle Interrail-turen vil nok ikke få det samme omfanget igjen.

- Nå tar man kanskje den én måneder lange turen én gang i livet. Før dro man gjerne på Interrail fem år på rad. Trenden er flere og kortere turer, og det må vi forholde oss til, sier Berger.

Suksess for togcharter
Samarbeidet med Star Tour ser også ut til å vedvare. Star Tours nye togkonsept Blue Train har fått god mottakelse, melder selskapet. Halvparten av de miljøvennlige pakketurene til Nord-Italia er hittil solgt.

Les også:Star Tour kaster seg på klimatoget

- Det er vi veldig fornøyd med. Turene ble lansert 8. mai, og første avreise var allerede i slutten av mai og i juni, sier informasjonssjef Lena Petersson i Star Tour.

At så mange har kastet seg på tilbudet tyder på en god interesse, heter det videre.

- Våre selgere melder om mange kunder som allerede nå står på venteliste for neste års program, legger hun til.

Den gode etterspørselen gjør at Star Tour setter opp ekstra avreiser i juli og september. De jobber nå med planlegging av neste sommers togpakker, med destinasjoner både til Nord-Italia og Kroatia. De nye turene vil bli presentert til høsten.

Les også:

Tog er blitt luksus

Verdens beste togreiser

Redd verden på ferie

Norge får nytt turisttog

Les mer om ferie og reise her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere