RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Crestock (Crestock)

JA, det er bare sunt!

Det vil ikke bli satt noen øvre grense for omega-3.

(SIDE2): Ingen negative helseeffekter, konkluderer Vitenskapskomiteen for mattrygghet.

Inntaket av omega-3 fettsyrer, inkludert fra kosttilskudd og beriket mat, utgjør ingen risiko for negative helseeffekter, og positive helseeffekter kan oppnås. Det skriver Vitenskapskomiteen for mattrygghet i en pressemelding.

Pmega3 en gruppe flerumettede fettsyrer som kroppen ikke klarer å danne fra andre fettsyrer, og vi er dermed avhengig av å få de tilført via kostholdet.

LES SAKEN: De beste omega-3 kildene

Vurderingen er gjort på oppdrag for Mattilsynet og er basert på en gjennomgang av norske og internasjonale vitenskapelige studier av omega-3 fettsyrer og beregning av inntak i den norske befolkningen.

Det blir derfor ikke satt noen øvre grense som anses for trygg foreløpig.

- Vårt primære råd er at de som spiser lite fet fisk, spiser mer av det. Vi anbefaler at folk spiser fisk til middag to til tre ganger i uken. Minst 200 gram av fisken bør være fet fisk, som laks, ørret, makrell eller sild. Bruk gjerne fisk som pålegg, fordi fiskepålegg som makrell i tomat og sardiner er fet fisk, sier divisjonsdirektør Knut-Inge Klepp i Helsedirektoratet.

Dette ble vurdert:

EPA, DPA og DHA
EPA og DHA finner vi hovedsakelig i marineverden (fisk, skalldyr, alger), mens ALA finnes i en del vegetabilske kilder (diverse oljer, noen nøtter) og i små mengder i marine kilder.

De negative vurderingene
Inntaket av EPA og DHA, inkludert fra kosttilskudd, utgjør ikke noen risiko for negative helseeffekter.
Det er ikke beskrevet tilstrekkelig med negative helseeffekter av EPA og DHA til at man kan fastsette tolerable inntaksnivåer.
Det er rapportert om økt blødningstid ved inntak av 6,9 gram EPA og DHA per dag blant pasienter med hjerte- og karsykdom.
Endringer i biomarkører (helseindikatorer) ved tilskudd av EPA og DHA har vært rapportert i ulike pasientgrupper ved doser over 3,5 gram om dagen. Det er imidlertid ikke fastslått om disse biomarkørene har noen betydning for utvikling av sykdom. Inntaksberegninger viser at 95 % av den norske befolkningen har et inntak av EPA og DHA som ligger godt under 3,5 gram per dag.

De positive vurderingene
Marine omega-3 fettsyrer forebygger nye tilfeller av hjerte- og karsykdommer blant dem som alt er rammet.
Marine omega-3 fettsyrer er viktig for utvikling av sentralnervesystemet, og at enkelte pasienter med revmatiske lidelser kan få reduserte symptomer og dermed redusere sin medisinering. De positive helseeffektene knyttet til inntak av EPA og DHA.
Det er ikke vist tilsvarende effekter for ALA. (plante - omega)
VKM mener derfor at Helsedirektoratet bør vurdere å skille mellom ALA, EPA og DHA når man går ut med anbefalinger til befolkningen om å spise omega-3.

I Norge
I Norge finnes det ikke egne anbefalinger for EPA og DHA. Den norske anbefalingen er at 0,5 energiprosent bør komme fra omega-3 fettsyrer for voksne og barn over to år. Dette tilsvarer 1,1 gram omega-3 fettsyrer per dag for en voksen person med et energiinntak på 2000 kcal. Anbefalingene skiller ikke mellom ALA og EPA og DHA.

EUs mattrygghetsorgan EFSA har nylig anbefalt et daglig inntak av EPA og DHA på 0,25 gram per dag for voksne og barn over to år, og 0,1 gram DHA per dag for små barn i alderen seks måneder til to år. De nye kostholdsrådene fra Helsedirektoratet om å spise minst 200 gram fet fisk i uken vil dekke dette behovet.

Det gjennomsnittlige inntaket av EPA, DPA og DHA i ulike aldersgrupper i den norske befolkningen er 0,1 til 0,6 gram per dag for de som ikke tar kosttilskudd, og 0,3 til 0,9 gram per dag for de som tar kosttilskudd. Inntak av EPA og DHA blant mange barn er lavt.

Inntaket av EPA og DHA blant en stor andel av barn og unge er under EFSAs anbefalinger. Dette vil kunne medføre at disse går glipp av positive helseeffekter fra EPA og DHA på nevrologisk utvikling og forebygging av hjerte- og karsykdommer.

LES MER HELSE HER

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere