RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Jahre Viking-kontrakt bekreftes(Ny)

Sist oppdatert:
Bonheur og Ganger Rolfs datterselskap First Olsen Tankers bekrefter nå at de har fått en langsiktig kontrakt for verdens største tankskip, Jahre Viking, som lagerskip
Nytt: Kommentarer fra selskapet.

Det var rett før jul at det ble kjent at First Olsen Tankers skulle være samtaler for å slutte Jahre Viking til danske Maersk Oil Qatar. Nå bekreftes meldingene av selskapet i form av en endelig avtale.

- Vi kan desverre ikke kommentere raten, vi har en konfidensialtetsklausul i kontrakten, sier adm. direktør Per-Oscar Lund i First Olsen til iMarkedet mandag formiddag.

- Det jeg kan si er at vi skal bygge om skipet for et par og tyve millioner dollar som vii vil få tilbake igjen over den faste perioden, utover dette vil kontrakten gi en bra inntjening, sier Lund til iMarkedet.

Ifølge meldingen fra søsterselskapene Ganger Rolf og Bonheur er kontrakten for en fastperiode på tre år pluss opsjon på ytterligere to år.

Jahre Viking vil i forbindelse med kontrakten gjennomgå en betydelig oppgradering og tilpasning. Befrakter vil full ut kompensere First Olsen for kostnadene gjennom den faste kontrakts perioden. Det er ventet ar kontrakten påbegynnes i overgangen juni/juli 2004.

- Vi får forlenget livet på båten betraktelig, sier Lund, og viser til at det ikke finnes noen levetidsbegrensninger for lagerskip, slik det gjør for seilende tankskip.

Ifølge Lund skulle Jahre Viking ha gått gjennom en mellomklassing til sommeren.

- Det som ville vært verre er at skipet fra desember neste år ville måtte gå over til hydrostatisk lasting, som ville redusere lasteinntaket med 10 til 15 prosent. Blir de nye IMO-reglene vedtatt ville det vært over i 2005, sier Lund, som regner med at skipet vil fortsette å fungere som lagerskip også etter Maersk-kontrakten enten på samme felt eller et annet sted.

Jahre Viking skal fungere som lagerskip på Al Shaheen-feltet uten for Qatar under kontrakten med Maersk.

Skipet er nå på vei tilbake til den Arabiske Gulf etter å ha lastet av i US Gulf for en måned siden. Oppgraderingen skal skje både til sjøs og ved verftet i Dubai, det eneste gjenværende verftet i verden som kan dokke gigantskipet på 565.000 dødvekttonn. Skipet ble bygget i 1979, er hele 458 meter langt og kan romme 4,5 millioner fat olje.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere