RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Kjell Herskedal (Scanpix)

Jaktråd fra fysioterapeuten

Sist oppdatert:
Når småviltjakta starter 10. september er det godt å være forberedt. Dra nytte av fysioterapeutens råd her.

Folk som skal på fottur i fjellet eller på jakt bør trene moderat hele året, fysioterapeut Didrik Grønvold ved NIMI i Asker og Bærum. Er du ikke trent starter du riktig og forsiktig for å unngå trøbbel.

Vær realistisk og litt individualist, er Grønvolds første råd. Legg opp jakta etter den formen du er i.

Hvil når viltet hviler
Velg enkle ruter i terrenget, gå korte distanser, unn deg matrast og ro og ikke pakk sekken for tung. Er dere et jaktlag, overlat den mest ulendte delen av terrenget til dem som er i best form.

Del opp dagen i økter. Ta pauser når du erfaringsmessig vet at viltet hviler. Et fornuftig intervall er to timer jakt, 45 min pause, fortsette en time eller to og ta ny pause.

Mat og drikke
Søtmomsen kan se frem til gode dager. Jaktturens fysiske anstrengelser gjør at kroppen trygler om energi i form av karbohydrater. Hver halve time bør du fylle på.

Lag små matpakker, eller porsjonspakker med din egen blanding av sjokolade, rosiner og nøtter. Du kan også kjøpe velsmakende energibarer i sportsbutikken som gir akkurat den energien du trenger. Hver halve time bør du drikke vann, solbærsaft eller sportsdrikke.

Etter turen
Når du kommer sliten og fornøyd tilbake til hytta, er det viktig at du restituerer deg til neste dag. Ikke drøy inntaket av fast og flytende føde. Drikk godt med sukkerholdig væske innen 15 minutter og spis et lettere måltid innen en time.

Dette er kjente prinsipper for alle som er vant til å belaste kroppen mye. Annen drikke og en bedre middag kan du kose deg med senere på kvelden.

God jakt
Ved å følge disse enkle rådene får du en fin tur selv om du i dag er fjernt fra å holde tritt med sprekingene. I løpet av en uke i fjellet kan du faktisk greie å gå deg i form, om du ikke overdriver.

Når jakta så er over og formen stigende, kan du forberede neste år og bevisst bruke en dag eller to i uken til å gå turer i ulendt terreng. Benytt også helgene, gjerne til turer med sekk på ryggen. For neste år, da skal alt bli så mye bedre.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere