RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Jarl (70) løfter vekter på Sats

Sist oppdatert:
Den spreke 70-åringen er på treningssenteret klokken 07.00 tre ganger i uken.

(SIDE2): - Jeg skal fortsette å trene så lenge jeg er oppegående, og dette gjør jo at jeg er oppegående, sier Jarl Clasen (70).

I 11 år har han vært medlem av treningskjeden Sats. To til tre ganger i uka sykler og trener han styrke grytidlig på morgenen på sentret.

- Jeg liker å trene klokken syv, da har jeg hele dagen til å gjøre andre ting. Det er klart jeg er sliten når jeg holder på, men etter badstue og en dusj, så er energien tilbake, sier den spreke 70-åringen.

Foruten å holde formen på treningssenter, trener han handikappede i svømming.

- Da får jeg også svømt 1000 meteren en gang i uka.

Kraftig økning
Hos Sats har antall medlemmer over 60 år har økt med 70 prosent de siste tre årene (2004-2007).

- Økningen fortsetter også i 2008, sier informasjonsrådgiver Andreas Bakke ved Sats.

Han påpeker at sentret satser på det sosiale ved treningen for å skape trivsel. Flere sentre har kaffe, frukt og vafler etter trening på tidspunkter der det er mange seniorer til stede.

Det sosiale er viktig, mener Clasen.

- Noen ganger er vi flere som trener sammen, og da kan vi prate litt, sier han.

Hjelper mot mye
Clasen merker på kroppen at han trener regelmessig.

- Jeg har ikke problemer med noe, og føler meg i bra form.

Bakke påpeker at eldre som trener ikke bare gjøre noe bra for seg selv, men det kan spare staten for svært mange helsekroner.

- Folk som trener får bedre hukommelse, løser problemene raskere, opplever et «klarere hode» og har mindre risiko for å få Alzheimer. Om du er i regelmessig fysisk aktivitet har du mindre risiko for å bli deprimert. Dessuten har fysisk aktivitet vist seg å ha like god effekt på depresjon som såkalte lykkepiller, sier han.

Andre fordeler ved trening er at det gir deg bedre selvtillit, bedre humør, mer opplevd energi, du tenker mer positivt og blir mindre aggressiv.

- De som er fysisk aktive får 10 flere år uten sykdom enn dem som sitter i sofaen, hevder Bakke.

Fysisk aktivitet bidrar til at eldre kan være selvhjulpne lenger, skriver Sosial-og Helsedirektoratet på sin hjemmeside.

Her er et knippe fordeler ved regelmessig trening:
- Økt overskudd til hverdagens krav.
- Bedre livskvalitet.
- Styrket sosialt nettverk.
- Bedre appetittregulering.
- Bedre søvnkvalitet.
- Færre fall og benbrudd.
- Bedre utholdenhet.
- Forebygging av en rekke sykdommer.
- Mindre depresjon.
- Bedre balanse.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere