RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Jubelår for Norwegian

Sist oppdatert:
Til tross for mye turbulens, skjøt Bjørn Kjos og Norwegian fart i 2006.
Av: André Clark Utvik NA24

- Vi har vært gjennom et år som kom ut veldig bra til slutt, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos til NA24.

Norwegian transporterte 5,1 millioner passasjerer i fjor og det tilsvarer en vekst på hele 56 prosent.

God flyt og turbulent

Bjørn Kjos ser tilbake på et år med god vekst, men også store utfordringer for det norske flyselskapet.

- Det har vært turbulent sett i lys av oljeprisen og de utfordringene vi hadde på senhøsten med lærlinger, sier han til NA24.

Les mer: Raser mot Norwegian-praksis
Selskapet startet opp 30 nye ruter med blant annet base i Polen.

- Det begynner å flyte bra med en passasjeøkning på 56 prosent. Jeg er godt fornøyd med året sett under ett, sier han.

Videre vekst

Selskapet skal i inneværende år styrke sin posisjon i Norge.

- Vi skal styrke oss på innland i år. Det er vårt grunnfundament, sier Kjos.

Passasjertrafikken innenlands hadde en økning på 21 prosent, samtidig som kapasiteten hadde en økning på 11 prosent. Kabinfaktoren ble 74 prosent mot 68 prosent i samme periode i fjor.

Trafikken innenlands har en positiv utvikling tatt i betraktning en produksjonsøkning på 30 prosent for selskapets ruter i Sør-Norge.

- Når det gjelder 2007 har vi ikke spådd hvor stor veksten blir, utover at det blir oppgang. Men ikke så mye som i fjor, sier Kjos.

Utvikling

Norwegian fraktet i desember 386.033 passasjerer mot 282.805 i desember 2005, hvilket gir en økning på 103.228 – en økning på 37 prosent. Kabinfaktoren var på 70 prosent og det er to prosent lavere enn samme periode i 2005.

Selskapet har i januar ved hjelp av strukturelle terminkontrakter sikret 50 prosent av forventet drivstofforbruk ut tredje kvartal i år. Salg over internett var i desember 81 prosent.

For desember forventer selskapet en redusert avkastning (yield) på én prosent sammenlignet med desember 2005. Utviklingen henger i hovedsak sammen med generelt lavere oppnådde priser grunnet innarbeidelse av selskapets ekspansjon. Dette gjelder særlig oppstart av nye ruter fra Polen, samt en økt andel ruter med relativt sett lavere avkastning.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere