RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Julehysteri - bokstavlig talt

Det er noe vemodig over julen. Tross kommersielle krefter som driver julepropaganda allerede i september, kommer den nostalgien og den nærmest triste sinnsstemningen krypende.

For hver julekalenderluke som åpnes, forsterkes denne rare ikke-følelsen, trist, men glad, glad for å være trist. Eller noe i den dur.

Julereklame på TV er en av faktorene som trigger denne følelsen. Den årlige Coca-Cola- reklamen er den som virkelig får det til å bikke. Med umenneskelige nerver og magen full av ondskapsfulle sommerfugler og annen styggedom dagen før eksamen, og i all den premenstruelle forbannelse som hviler over oss hunkjønn, ringte jeg venninnen min tårevåt og klengende til fjernkontrollen.

Mellom hikstene var «julereklame» det eneste forståelige ordet som ble manet frem. Nå har damen virkelig gått fra vettet, tenkte venninnen min, og la ikke skjul på det heller. - Trykk på av-knappen. Det eneste fornuftige rådet hun kunne gi til en førjulspsykopatisk venninne i en aldri så liten eksistensiell kollaps.

Jeg ante et aldri så lite forstående smil i den andre enden. Jeg tvang hengegeipen opp i et tåpelig forsøk på et smil. Galgenhumoristisk må man være. Noen minutter senere fremstod det hele som ikke annet enn funny. Og det hjalp på å høre at hun også har det på samme måte, kanskje bryter hun ikke sammen av julereklame, men av andre utløsende finurligheter.

Det er ikke så lenge siden hun ringte hylende fra bilen, ydmyket og selvdestruktiv, der hun nettopp hadde sutret seg ut av en fartsbot. En dame proppet av feil p-pillemerke er vel den eneste en perpleks politimann kan bøye seg for.

God jul.

Hva mener du? Si din mening her

Les flere saker fra Høy på rosa

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere