RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Roy Hilmar Svendsen/iBergen.no)

Jussformidlingen scorer høyt

Sist oppdatert:
96 prosent av klientene er så fornøyde at de vil bruke Jussformidlingen igjen. - Veldig gledelig, sier daglig leder Arild Sætre.

Jussformidlingen i Bergen kommer svært godt ut på en måling av klienttilfredshet på dem fem gratis jusstjenestene.

84 prosent av klientene er svært godt fornøyde med jobben som ble gjort, mens hele 96 prosent sier de vil bruke Jussformidlingen igjen. Det er fire prosentpoeng høyere enn snittet for landets fem gratis jusstjenester.

- Tar de aller fleste saker
- Det er vi veldig fornøyde med. Vi får gode tilbakemeldinger fra klientene våre, så det ante oss at resultatet ville bli bra. Men vi ble selvsagt ekstra glade da vi så hvor gode tallene ble, sier daglig leder Arild Sætre til iBergen.no.

Organisasjonen er drevet av viderekomne studenter ved jusstudiet på Universitetet i Bergen, og tilbyr gratis rettshjelp i sivilrettslige saker til privatpersoner og enkeltmannsforetak.

- Vi tar de aller fleste saker, bortsett fra odelsrett, skatteplanlegging og strafferett. Vi henvender oss først og fremst mot de som har behov for gratis rettshjelp, men bistår alle private, uansett inntekt, forteller leder for markedsgruppen, Torbjørn Kristoffersen.

Kvalitetssikret arbeid
I fjor fikk Jussformidlingen 4845 henvendelser. De fleste sakene blir løst relativt enkelt, ved generell veiledning og konkrete råd. De mer komplekse sakene, som i fjor utgjorde mellom 1200 og 1300 av de som tok kontakt, blir tatt inn som klienter og får bistand fra en av de 20 saksbehandlerne.

- Hvordan kan klientene være trygge på at de får kompetent hjelp?

- Alt vårt arbeid blir kvalitetssikret av vitenskapelig ansatte på Universitetet. Ikke et brev går ut herfra uten at det er grundig gjennomgått, sier Kristoffersen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere