RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Trening.no (Trening.no)

Øk intensiteten etter et halvt år

Sist oppdatert:
Det er det beste tipset dersom du er nybegynner og starter treningen etter nyttår.

(SIDE2): Hensikten med studien var å finne endringer i utholdenheten i løpet av et år for utøvere som trente med lik puls (hjertefrekvens).

Denne artikkelen er levert av Trening.no

Gjennomføring av studien
Forsøkspersonene var 18 utrente personer, 7 menn og 11 kvinner med en gjennomsnittsalder på 42 år.

De gjennomførte et 12 måneders treningsprogram. Treningen var gåturer og joggeturer 3 dager per uke med en varighet på 45 minutt per økt. Intensiteten var 60 % maksimal hjertefrekvens.

Forsøkspersonene målte endringer i utholdenheten (oksygenopptaket) i ganger i løpet av treningsperioden. I tillegg ble det gjennomført løpetester innendørs en gang hver 4.uke.

Resultat
Nybegynnerne fikk en rask økning i utholdenheten sin. Etter 3 måneder hadde oksygenopptaket økt med 52 %, etter 6 måneder med 65 % og etter 9 måneder med 79 %, sammenlignet med utgangspunktet.

Hvilepulsen ble gjennomsnittlig redusert med 9 slag i minuttet. Denne endringen var observert allerede etter 6 måneder med trening.

Konklusjon
Forskerne anbefaler nybegynnere som starter å trene utholdenhet til å øke intensiteten på trening etter 6 måneder med lavintensitetstrening. Dette fordi det i denne studien ikke ble observert noen signifikant endring i utholdenheten etter de første 6 månedene.

Treningsprogram
Her finner du treningsprogram utholdenhet for:

Nybegynneren

Mosjonisten

Supermosjonisten

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere