RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kampanje provoserer ungdom til reaksjon

Sist oppdatert:
I fem år og hos tre byråer har Kjell T. Ringdal og to kolleger jobbet med holdningskampanjen "Involveyourself". I år kidnappet de Inga Marte Thorkildsen og Ine Marie Eriksen.

En gruppe svartkledde menn tar seg inn i skolegården i en norsk videregående skole. De tar rektor som gissel og samler alle elevene i gymsalen hvor de blir trakassert. En ekstrasending vises på TV, hvor elevene får se bilder av politikerne Inga Marte Thorkhildsen og Ine Marie Eriksen, begge bakbundet.

En mann brøler ut med bergensdialekt at frigjøringsfronten FFF skal rette opp skjevhetene i samfunnet. Norge er okkupert av Vestlendinger og at alle uten tilknytning til landsdelen skal deporteres til nord for Trondheim.

Skoleokkupasjonen er en del av felleskampanjen Involveyourself, en holdningskampanje rettet mot ungdom i alderen 15-25 år. Bak kampanjen står Norges Røde Kors, Redd Barna, Norsk Folkehjelp, Kirkens Nødhjelp og Flyktningerådet.

Sterk kommunikasjon

- Denne måten å kommunisere med elevene på er mye sterkere enn brosjyrer eller annonser. Elevene trekkes inn i saken, de blir berørt og får en følelse av hvordan det er å bli tatt til fange på denne måten, sier Kjell Terje Ringdal i Dinamo PR til Propaganda.

Sammen med Bjørn Tumyr og Morten Nordvang har han hatt ansvar for kampanjen i fem år hos tre forskjellige byråer. Først hos Inferno Informasjon, deretter i McCann Informasjon og nå i Dinamo PR.

Årets tema for kampanjen er "Flukt". Dette er et tema som gjenspeiler alle organisasjonenes arbeid i mer eller mindre grad, og som er svært dagsaktuelt.

Felleskampanjen besøker 20 skoler i 16 byer i løpet av oktober og november og har fått god omtale i pressen. Hvert sted den kommer, møter lokalavisen opp. Sandefjords Blad, Sarpsborg Arbeiderblad, Fædrelandsvennen, Hamar Dagblad og Adresseavisen er blant mediene som har omtalt kampanjen så langt.

- Dette er en relasjon som vi har bygget opp gjennom år. Vi får gjøre uvanlige ting. Det er en modig oppdragsgiver som tør gjøre modige ting med kommunikasjonen, sier Ringdal.

Etnisk Zoo

Tidligere har kampanjen blant annet hatt "etnisk zoo" på Aker Brygge, hvor "Negere" og "Pakkiser" har ble stilt ut. Vikarlærere har kommet inn i klasserommet og påstått at AIDS-epedemien ikke hadde blitt spredd hvis afrikanerne hadde holdt seg innenfor sine egne grenser. Alt sammen provoserer.

Ved hjelp av etisk løgn og provoserende humor oppfordres elevene til å engasjere seg for en mer rettferdig verden

- Kampanjene vekker oppsikt. Jeg tror alle elevene har en klump i magen når de går ut fra gymsalen etter endt "forestilling". Ved hjelp av etisk løgn og provoserende humor oppfordres elevene til å engasjere seg for en mer rettferdig verden, sier Morten Nordvang i Dinamo PR

Involveyourself er kjent for å bruke sterke virkemidler i sin kommunikasjon. De har lenge samarbeidet med McCann Reklamebyrå om informasjonsfilmer, og byrået ble belønnet med en gull i reklamekonkurransen Cresta for en film bygd på Leni Riefenstahls berømte og beryktede propaganda-film, "Viljens Triumf".

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere