RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Crestock (Crestock)

Kan du trene ute i kulda?

Tidligere landslagstrener oppfordrer til varsomhet.
Sist oppdatert:

(SIDE2): Mange foretrekker å holde seg innendørs fremfor å utsette kroppen for den kalde temperaturen nå om dagen. Allikevel trosser noen kulden og legger ut på ski eller joggetur i sprengkulda – og det ikke uten risiko.

Få siste nytt fra Side2. no: Klikk her!

- Vanlige mennesker, som er sunne og friske, kan fint bevege seg ute i både 20 og 25 minusgrader, og tåle det helt ok. Men når gradestokken kryper under 15 minus bør man bevege seg langsomt, unngå kraftig pusting, og gå godt kledt slik at man ikke fryser, sier spesialistlege Thor-Øistein Endsjø til Side2.

Endsjø er spesialist i barnesykdommer, og er engasjert omkring tema astma og allergi. Han er tidligere landslagslege i friidrett, og ha gitt ut flere bøker om idrettsmedisinske problemstillinger.

- Tren i sakte fart
Det er ikke noe problem for en sunn og frisk person å trene selv når gradestokken kryper nedover, men man bør derimot være mer varsom med hvordan man trener.

- Er man ung og sprek kan man godt legge ut på treningstur i vinterkulda. Men man bør holde litt lavere fart og ikke trene hardt. Man bør unngå for hard inn- og utpust, forklarer Endsjø.

Har man nedsatt helse, bør man være ekstra varsom når man beveger seg utendørs i kalde temperaturer.

- Har man dårlig hjerte eller har kronisk lungesykdommer for eksempel må man passe på. Da må man bevege seg sakte, og har man dårlig helse kan faktisk det å måke snø i 15 minusgrader føre til at man faller sammen, advarer spesialisten.

Trening i minus gir skade
Uansett hvordan man garderer seg, så får man veldig ofte irriterte slimhinner når man trener ute i ekstremt kalde temperaturer, og dette kan føre til at man lettere får infeksjoner.

- All trening i minus 20 grader kan gi skader. De som systematisk trener hardt i kulda øker også risikoen for å få kuldeastma og bronkitt. Vinteridrettsutøvere får hyppigere astma og infeksjoner da de utsetter luftveiene for mye belastning. Det finnes utstyr man kan bruke for å titte ned i halsen på folk, og da ser man ofte at slimhinnene ser ut som rått kjøtt. Dette er en veldig belastning, advarer Endsjø.

Det er ikke uvanlig at man avlyser for eksempel skirenn når man har ekstremt kalde temperaturer. Ved korte renn sendes utøverne ut i løypa selv om det er under 15 minus. Faktisk er det slik at korte renn først avlyses når det er omkring 18 minusgrader på løypas kaldeste punkt. Ved lengre renn avlyser man ved allerede rundt 15 minusgrader.


Ble skadet
Nylig ble landslagsutøveren John Kristian Dahl utsatt for alvorlige kuldeskader da han la ut på en langrennstur i 27 minusgrader.

Sprinteren, som oppholdt seg i Krikenes i jula, tenkte ikke at kulden skulle få slike konsekvenser. Dahl har gått mange skiturer i kaldt vær, men denne gangen fikk treningsturen noen kjedelige følger.

- Det føltes som å bli solbrent, men det går veldig bra nå, sier Dahl til Side2.

Dahl har derimot blitt klok av skade, og tar nå forholdsregler i kalde temperaturer.

- Jeg er mer forsiktig nå, og kler meg bedre. Bruker kuldekrem og dekker til ansiktet, sier han.

Slik unngår du skade
Og det er nettopp forholdsregler man må ta når man velger å trene ute i ekstreme temperaturer – dette for å unngå både indre og ytre skader.

- Det er mye man kan gjøre for å gardere seg mot kulden. Skjerf rundt halsen eller kuldemaske er gode hjelpemidler For å unngå frostskader må man først og fremst kle seg godt, spesielt på hender, føtter og i ansiktet. Finlandshette eller skjerf rundt halsen og munnen fungerer bra. Og med ull på beina og ullvotter med vindbeskyttelse er det er liten sannsynlighet for å få skader, informerer Endsjø.

Sjekk været der du bor.

Hjelpemidlene
Om man ønsker å fortsette sin treningsrutine ute, selv når det er svært kaldt er det flere hjelpemidler ute på markedet.

- Jonas-masken kan man kjøpe hos astma- og allergiforeningen. Man har også noe som heter Lungplus, som er et munnstykke med filter. Poenget med filteret er at det varmer opp luften du puster inn, sier legen.

Om du heller vil trene inne - les hvor det er billigst å være medlem

- Unngå soving ute
Legen anbefaler heller ikke å la små barn sove ute i vognen når det er under 15 minusgrader, og oppfordrer foreldre til å kle barna godt.

- Barn bør ikke sove ute om det er minus 15 til 20 kuldegrader. Da er det bedre å sove inne med vinduet åpent for at barnet skal få frisk luft. Helt små barn beveger seg generelt langsomt. Men man må passe på at barnet har nok klær og at de ikke er lenge ute av gangen. Det man er mest redd for når det gjelder små barn er frostskader, opplyser Endsjø.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere