RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kan ikke garantere stabilt nett

Sist oppdatert:
Telenor har hatt en rekke problemer det siste halvåret. Les hvorfor her.

I løpet av det siste halvåret har Telenors kunder opplevd en rekke problemer. I august hadde selskapet problemer med MMS og WAP. I september hadde flere hundre tusen kunder problemer med å ringe, og sist fredag ble alle Idol-stemmer sendt inn av Telenor-kunder slettet på grunn av problemer med SMS-sending.

Les også: SMS-flause rammet Idol

- Disse tilfellene er selvsagt svært beklagelige, men generelt har vi ikke mye problemer med mobilnettet, sier dekningsdirektør i Telenor Bjørn Amundsen til Nettavisen.

Har du opplevd problemer med din telefon? Send mail til Nettavisens mobilreporter!

Men hvordan kan disse problemene oppstå?

- Best i Europa på SMS
Telenors SMS-sentraler brøt sammen på verst tenkelige tidspunkt sist fredag kveld, og rammet alle stemmelystne Idol-tittere. Sammenbruddet skjedde midt under Idol-sendingen, og TV 2 valgte å slette alle kveldens Telenor-stemmer.

- Vi har hatt maks uflaks med timingen på dette uvanlige utfallet. Telenor har egentlig en av Europas beste og sikreste systemer for SMS-trafikk, sier Amundsen.

Ifølge Amundsen er det første gang siden Telenor begynte å tilby SMS at et problem av denne typen har oppstått.

- Telenor er en av svært få mobiloperatører i Europa som har to SMS-sentraler, nettopp for å bedre stabiliteten og for å unngå utfall. Går den ene ned, tar den andre over i samme sekund, forklarer dekningsdirektøren.

Fikk problemer likevel
Men sist fredag gikk det ikke helt etter planen.

- Vi gjorde en oppgradering av den ene sentralen fredag kveld. Normalt sett vil ikke dette føre til problemer, ettersom vi har en identisk sentral som tar over. Dessverre oppsto det problemer med backup-sentralen, som det tok rundt 25 minutter å rette, sier Amundsen.

- Det kom inn mer enn 40.000 stemmer, som kundene våre ble fakturert for, før problemene oppsto. Kostnaden ved disse stemmene refunderer vi selvsagt, selv om det var TV 2 som besluttet å slette alle Telenor-stemmer, sier han.

Amundsen forsikrer at SMS-problemene ikke skyldes kapasitetsproblemer, og at det ville inntruffet uavhengig av Idol-stemmingen.

- Etter at vi økte kapasiteten for en del år siden, har vi aldri vært i nærheten av maksgrensen, heller ikke under avstemminger som Idol.

Ingen proffnett-garantier
Det er ikke første gang denne høsten at Telenor-kunder opplever problemer. For en drøy måned siden opplevde mange av selskapets bedriftskunder problemer med å ringe.

- Vi er ikke komfortable med de problemene vi har hatt på proffnettet. Det har særlig vært problemer med bruk av interne kortnumre, men det har også kunnet oppstå problemer med å ringe de vanlige åttesifrede numrene, sier Amundsen.

Les også: - Vi har for mange kunder

Grunnen til at denne typen problemer kan oppstå, går på kompleksiteten i mobilnettet.

- Mobilnettet er utrolig komplisert. Telenor har mer enn 9000 basestasjoner og et utall av underliggende systemer. Jeg tør ikke å garantere at denne typen problemer ikke kommer til å skje igjen, men vi har full fokus på å øke driftsstabiliteten ytterligere, sier Amundsen.

Telenor har allerede en driftsstabilitet på over 99 prosent.

- Alle kunder forventer 100 prosent. Det kan vi dessverre ikke garantere, sier han.

Sårbart nord for Trondheim
Et annet problem Telenor-kunder har vært utsatt for det siste halvåret er problemer med MMS og WAP, altså surfing på mobilen.

- Vi har hatt noen episoder hvor GPRS-nettet har vært nede, særlig fra Trondheim og nordover. Vi fører stadig en tett dialog med Nokia og Ericsson for å finne årsaken til dette, sier Amundsen.

- Mobilnettet er som sagt kjempekomplisert, langt mer komplisert enn det var ment å være. Vi gjør hele tiden nye oppgraderinger i nettet for å sikre at vi har de tjenestene som kundene våre ønsker seg og har behov for.

Tilkoblingsfeil og opptatt nettverk
Har du opplevd å få beskjeden «tilkoblingsfeil» eller «nettverk opptatt»? Du er ikke alene. Men dette problemet har Telenors dekningssjef mindre konkrete svar på.

Har du en 3G-telefon, kan svaret være så greit som du har brukt en 3G-tjeneste som ikke har koblet ned GPRS. Dermed kan det oppstå tilkoblingsfeil.

- Dette kan skyldes feil i mobilnettet, men det kan også være at telefonen gir feilmeldinger som ikke er relatert til nettet. Vi frykter at dette kommer til å bli enda mer komplisert fremover med flere nye telefontyper og funksjoner, sier Amundsen.

Dekningssjefen har ikke hørt om denne typen problemer på det gode, gamle 2G-nettet.

- At kunder som kun bruker 2G-nettet opplever dette, har jeg ikke kjennskap til, og heller ingen god forklaring på. Det kan være at det er problemet ved en spesifikk basestasjon, eller oppstå fordi den du prøver å ringe til sender eller mottar en tekstmelding eller prøver å ringe ut samtidig som du ringer inn, sier han.

Han avviser at feilene skyldes kapasitetsproblemer i Telenors nett, og ønsker å forsikre kundene om at de jobber på spreng for å sørge for at du kan bruke mobilen din hvor du vil og når du vil.

- Det er komplett umulig å gardere seg mot at feil oppstår, men vi jobber for harde livet for å unngå slike situasjoner, avslutter Amundsen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere