RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kanal24: - Vi er ikke med i en rabattkrig

Sist oppdatert:
Carats Helge Onsum (bildet) hevder radioreklame for 2004 blir solgt med skyhøye rabatter. - Jeg kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen, sier salgs- og markedsdirektør i Kanal24, Rune Remøy.

Like før jul opplyste Carats administrerende direktør Helge Onsum at radioreklame for det nye året blir solgt til dumpingpriser.

- Radiokrigen har hatt den bivirkning at annonser i radio selges med skyhøye rabatter. Det gir røde tall i kanalenes regnskaper, men det hadde de vel også regnet med, sa administrerende direktør Helge Onsum i Carat Inter-Media til NTB.

Salgs- og markedsdirektør Rune Remøy i Kanal24 (tidligere Kanal4) bekrefter ikke denne trenden.

- Jeg har notert meg at Onsum har uttalt dette ved to anledninger. Jeg kjenner meg absolutt ikke igjen i den beskrivelsen for vår del, sier han.

Onsum, som er sjef i Norges største mediebyrå, sa før jul at avslag opp mot 60 prosent ikke har vært uvanlig de siste ukene.

Har gitt fristende reklamepriser

Remøy (bildet) bekrefter overfor Propaganda at den nye radiokanalen har innvilget rabatter, men at nivået slett ikke er så høyt som Carat-direktøren hevder. Mange annonsører har, ikke minst på grunn av den store mediestøyen fra de to radioaktørene, blitt nysjerrige på den nye, reklamefinansierte kanalen.

- Vi har som en helt ny aktør introduksjonspriser for å få dem til bli kunder "in the first place". Annonsørene har jo sannsynlig fått noe de vil oppleve som ganske gode betingelser, særlig hvis vi får mange lyttere. Det ligger imidlertid langt unna de nivåene som Onsum snakker om. Vi er i hvert fall ikke med i noen rabattkrig, sier Remøy som unnviker konkrete svar på spørsmål om rabattnivåene som er innvilget.

Et av de viktigste momentene for å møte annonsørenes forventninger, er å infri lyttergarantien på 500.000 nordmenn som Kanal24 har kalkulert med fra første dag. Dette målet er blitt litt tøffere etter at P4 har fått anledning til å flytte over på sine nye frekvenser før den nye konsesjonsperioden starter. De gamle frekvensene, som Kanal24 skal inn på, er dermed blitt liggende døde i de områdene av landet hvor både P4 og Kanal24 har fått konsesjon til å sende.

Fordelen for Kanal24 er at kanalen har en langt større dekning enn sin argeste konkurrent.

- Min vurdering er at dette klarer vi, med en befolkningsdekning på 90 prosent, sier Remøy.

Tallkrigen

Onsum tror også lyttertallene blir viktige. P4 mister flere hundretusen lyttere ved den reduserte dekning til rundt 80 prosent i den nye P5-konsesjonen. Likevel har kanalen, og da spesielt avgåtte P4-sjef Rune Brynhildsen, snakket om lyttertall på 800.000.

- Radiokrigen har foreløpig ikke påvirket innsalget av annonser, men antall lyttere vil selvsagt bli avgjørende etter hvert, sa Onsum til NTB. P4 opplyser at kanalen har 1,1 millioner lyttere per i dag, Helge Onsum mener det er god grunn til å feste lit til tallene, lyttertall som i utgangspunktet leveres av analysinstituttet TNS gallup:

- Vi som disponerer annonsørenes penger, legger stor vekt på å være «tallpoliti» i tillegg. Det har hittil ikke vært noen grunn til ikke å stole på de lyttertall P4 har operert med.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere