RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Arne Forbord (Rana Blad)

Kastet av toget etter tastefeil

Sist oppdatert:
Torill Kåsmo ble kastet av nattoget på Bjerka fordi hun hadde tastet feil og dermed fikk feil dato på billetten hun kjøpte.

Ranakvinnen Torill Kåsmo opplevde ingen kundeservice hos konduktøren på nattoget da hun hadde en billett med feil dato, skriver Rana Blad.

Meldingen var klar: «Kjøp ny billett eller bli kastet av på Bjerka.» Uten penger til å kjøpe fullprisbillett, måtte Trondheimsturen avbrytes.

- Jeg kjøpte min miniprisbillett til 299 kroner om kvelden 26. januar ved selvbetjeningsautomaten på Mo i Rana stasjon. Under bestillingen der hadde jeg tastet 27 som avreisedato og ikke 28, sier Kåsmo.

Betalte 800 kroner
Det er nemlig slik at nattoget, som hadde avgang fra Bodø om kvelden 27. januar, dro videre fra Mo i Rana stasjon klokka 00.15 den 28. januar.

- Da konduktøren kom og kontrollerte billetten, oppdaget både jeg og han denne tastefeilen. Også han som ble kontrollert før meg hadde feil dato. Han valgte å betale 800 kroner for en ny fullprisbillett til Trondheim. Jeg hadde ikke så mye penger på meg. Dermed måtte jeg gå av på Bjerka, sier kvinnen.

- Han var arrogant
Hun er opprørt over mangelen på empati og kundevennlighet hos konduktøren.

- Han var arrogant og ville ikke snakke med meg om saken. Bombastisk sa konduktøren at jeg enten måtte betale eller gå av. Det var ikke noe kjære mor, sier Torill Kåsmo.

Hun forteller at det er lett å taste feil.

- Selv om jeg hadde gjort en tabbe, hadde de ikke behøvd å behandle meg på den måten, sier kvinnen.

Hentet av venninne
Etter avstigningen på Bjerka stasjon hadde hun problemer med å komme i kontakt med noen som kunne hente henne.

- Jeg begynte å gå hjemover til Mo i Rana. Heldigvis ringte ei venninne meg opp igjen og hun kunne hente meg. Jeg hadde gått flere kilometer og kommet til Breivika innen hun kom, forteller Kåsmo, som tar opplevelsen med fatning.

Hun er skeptisk til om hun skal stole på NSB som reisemåte i framtida.

- Heldigvis sjekket konduktøren min billett såpass tidlig at jeg kunne gå av på Bjerka. Hvis ikke hadde jeg risikert å gå av på Drevvatn, sier Torill Kåsmo.

Kundens ansvar
Strekningsleder Bjørn-Tore Hansen for persontog på Nordlandsbanen understreker at i henhold til NSBs regelverk for billettkjøp er det kundens ansvar å sørge for å bestille billetter til riktig dato.

- I forhold til miniprisbilletter må man være veldig nøye, siden det er slik at disse billettene ikke kan endres. Konduktøren fulgte dermed regelboka angående gyldighet av billetter, sier Hansen.

Strekningslederen er derimot ikke fornøyd med kundebehandlingen. På vegne av NSB vil han beklage den opplevelsen Kåsmo har hatt med dem.

- Selvsagt er dette ikke en episode som bidrar til å bedre vårt omdømme og vi skulle vært den foruten, sier Hansen.

Full gransking
- Jeg vil oppfordre kvinnen om å levere en skriftlig klage til oss på hennes opplevelse. Så vil den bli behandlet gjennom de kanalene vi har for kundeklager. Siden jeg ikke har snakket med konduktøren om saken, kjenner jeg ikke hans versjon. Det er mitt mål å komme til bunns i hva som skjedde. Vi skal finne ut hvorfor kvinnen ble behandlet slik hun ble, sier Hansen.

Han erkjenner at dette med datorot etter tastefeil for reisende med nattoget fra Mo i Rana stasjon, er et problem NSB kjenner til, siden avgangen fra Rana er rett over midnatt.

- Faktisk har jeg selv opplevd å gjøre den samme tastefeilen, men jeg oppdaget det i så god tid at jeg fikk rettet det opp før reisen skulle gjennomføres, sier strekningslederen.

Han tror ikke denne episoden avspeiler hvordan publikum ser på servicenivået blant NSBs personell.

- Nå håper jeg at kvinnen fortsatt vil reise med NSB og at hun gir oss en ny sjanse, sier Bjørn-Tore Hansen.

Les flere saker i Rana Blad

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere