RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Larsen, Håkon Mosvold (Scanpix)

Katastrofal informasjon

Sist oppdatert:
I dag våknet titusenvis av nordmenn til fullstendig informasjonskaos. Dessverre er det typisk at Avinor og flyselskapene svikter når kriser inntrer.

At Norge ville våkne til et flykaos, var kjent i går kveld. De mest forutseende burde ant tegningen allerede i går formiddag. Likevel klarer ikke Avinor og flyselskapene å lage en beredskap som sikrer passasjerene god informasjon.

I motsetning til et terrorangrep eller en plutselig ulykke, er dette historien om et varslet problem. Asken bruker et halvt døgn fra Island til Norge, vindretningene er kjent, og det er velkjent at aske fra vulkanutbrudd kan være farlig for flytrafikken. Mest kjent er eksempelet da et British Airways-fly var i ferd med å styrte - alle de fire motorene sviktet samtidig under et utbrudd i 1982.

Det som går igjen er manglende respekt for passasjerene og bedriftene de jobber i. Det er ille nok med tapte dagsverk, men konsekvensene blir enda verre når man ikke får tid til å planlegge alternativer.

I morgentimene i dag forsøkte folk febrilsk å finne alternativer. Med tidlig og god informasjon ville alle vært via Gøteborg eller København og ute i verden. I stedet kom mange for sent avgårde, og opplever at Kastrup stenger før de kommer.

Dessverre ser den tafatte informasjonen ut til å fortsette. Avinors pressekonferanse ga få svar for de plagede flypassasjerene, bortsett fra at Avinor-ledelsen er opptatt av sikkerhet og at de har god kontroll. Takk, det visste vi. Når flyene står på bakken, skjer det sjelden ulykker!

Det store spørsmålet er når flytransporten vil begynne igjen. Og der gjorde ikke Avinor oss særlig klokere enn å peke på værkart som vil bli oppdatert hver sjette time. Avinor kan ikke utelukke at det vil bli stengte flyplasser også fredag morgen.

Arrogansen fortsetter dessverre også blant ledende politikere. Senterpartiets stortingsrepresentant Geir Pollestad skriver på sin blogg følgende:

«Leser man VG Nett får man et innblikk i hvor utskjemte og kravstore mange er. En passasjer på vei til helgetur i Praha sier: "informasjonen har vært elendig". Hva er det denne passasjeren forventer at det skal informeres om? "Cancelled" betyr at avgangen er innstilt. Dette skyldes askestøv og ingen aner hvor lenge det varer. Hva mer trenger man å vite?»

Les bloggen her:Askefest i hele dag

Pollestad er ikke hvem som helst, han har faktisk vært i den politiske ledelsen i Samferdelsdepartementet.

Hans informasjonsstrategi er altså tyvlånt fra Doris Day, og hennes millionslager Whatever Will be, Will be (eller på norsk: Det som skjer, det skjer).

Vi andre etterspør nok noe mer. For eksempel:

- En mobiltjeneste som holder passasjerene løpende orientert via tekstmeldinger

- Et nettsted som løpende gir informasjon om hvor lenge flystoppen kan vare

- Informasjon om passasjerenes rettigheter til å få igjen pengene eller alternativ transport

- Informasjon om askeskyen er farlig for astmatikere og andre.

Alt dette graves gradvis ut av etermedier og nettsteder, og lesertallene tyder på at folk flest har en stor interesse av dette. Selv om man mangler en fasit, så er sannsynlighet og bakgrunnen for vurderingene viktig.

I skrivende stund får passasjerene liten hjelp fra flyselskapene.

SAS har ikke mer informasjon enn at luftrommet er stengt, og at passasjerene kan regne med store forstyrrelser også i Danmark og Sverige.

Norwegian har noe mer informasjon, men sier at Norwegian «dessverre ikke har kapasitet til å besvare alle telefoner som kommer».

Og hos Avinor sier man at luftrommet stengt, og at det ennå er «usikkert hvor lenge luftrommet vil være stengt etter at aske fra vulkanutbruddet på Island har trukket mot Norge».

Doris Day ville kanskje vært fornøyd, men neppe så mange andre.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere