RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Scanpix)

Katastrofetall for CD-salget

Sist oppdatert:
Tungvektere som Microsoft og MTV skal nå satse på musikksalg via internett. Bransjen tror likevel CD-en vil leve i mange år, trass i sviktende omsetning.

Musikkbransjen regner med å selge ca. 12,3 millioner CD-album i år. Det er en nedgang på rundt 10 prosent fra 2002 - som var tidenes beste år for bransjen.

Salgstall for CD-er i Norge:
1993: 7,7 millioner
1994: 10,4 millioner
1995: 10,7 millioner
1996: 10,3 millioner
1997: 11,6 millioner
1998: 13,4 millioner
1999: 13,2 millioner
2000: 13,4 millioner
2001: 12,2 millioner
2002: 13,7 millioner
2003: 12,3 millioner (anslag)

I tillegg selges det rundt 1 million CD-singler årlig.

(kilde: Grammofonplategrossistenes Forening)

Ulovlig nedlasting og kopiering er et stort problem for bransjen, men musikken sliter også i den stadig tøffere kampen om vår oppmerksomhet:

- Nå er det veldig mange ting vi konkurrerer med, det er begrenset hvor mye penger folk har til å bruke på underholdning, sier Petter Singsaas, administrerende direktør i Universal Music og formann i bransjeorganisasjonen IFPI til TV 2 Nyhetene.

Flere tunge aktører satser nå på nedlasting av musikk mot betaling. Apple har allerede stor sukess med sin I-tunes i USA, Microsoft er i gang med en tilsvarende tjeneste i England.

TV-kanalen MTV skal tilby musikksalg til neste år og Coca Cola - som sponser mange hitlister - kommer med en tjeneste i januar.

Musikkbransjen er sikre på at folk er villige til å betale for MP3-filene sine.

- Jeg er overbevist om at folk vil betale en sum penger for å få det originale musikkverket i best mulig kvalitet, sier Singsaas.

Han tror den tradisjonelle platebutikken fortsatt vil leve en stund.

- Jeg tror at du ihvertfall vil ha en 10-årsperiode hvor CD-en står relativt sterkt.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere