RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Comstock (Getty Images/Comstock Images)

Kettlebells eller vektløfting?

Sist oppdatert:
Sjekk hvilken treningsmetode som gir strammest kropp og økt styrke.

(SIDE2:) Ny studie har sammenlignet Kettlebells og vektløfting for å se hvilken treningsmetode som gir best effekt på strammere kropp, økt styrke og spenst.

Studien sammenlignet effekten av seks uker med tradisjonell vektløfting med kettlebellstrening på styrke, spenst og kroppssammensetning.

Denne artikkelen er skrevet av trening.no.

Forsøkspersonene var menn med en gjennomsnittsalder på 23 år.De ble delt i to gruppe, en gruppe som trente med kettlebells og en gruppe som trente med vekter.

Begge gruppene trente to økter per uke i seks uker.

Det ble valgt tre ulike øvelser. De øvelsene som ble valgt med vekter og kettlebells skulle aktivere omtrent de samme muskelgruppene.

Øvelse 1:
Øvelsene som ble gjennomført var hos kettlebells:
Kettelbells sving:

Vs.
Hos vektløfterne
High pull:

Disse øvelsene ble gjennomført med tre serier med seks repetisjoner de første tre ukene, for deretter fire serier med seks repetisjoner de siste tre ukene.

Øvelse 2:
Hos kettlebells:
Accelerated swings:

Vs.
Hos vektløfterne
Power clean:

Disse øvelsene ble gjennomført med fire serier med seks repetisjoner de første tre ukene, for deretter seks serier med seks repetisjoner de siste tre ukene.

Øvelse 3:

Hos kettelsbells:
Goblet squat :

Back squat:

Disse øvelsene ble gjennomført med fire serier med seks repetisjoner de første tre ukene, for deretter fem serier med seks repetisjoner de siste tre ukene.

Før- og etter treningsperioden ble kroppssammensetning og styrke i knebøy og spenst målt.

Resultat
Resultatene viste at både vektløfting og kettlebells var effektive treningsformer for å øke styrke og spenst. Målingene viste at økningen i styrke var størst hos dem som løftet vekter.
Hverken trening med vekter eller kettlebells gav signifikante endringer i kroppssammensetningen (fettprosent).

Konklusjon
Forskerne konkluderer med at seks uker med vekttrening gir en større økning i maksimal styrke enn kettlebellstrening. Det ble ikke funnet noen forskjell mellom vektløftergruppen og kettlebellsgruppen når endring av kroppssammensetning og spenst ble målt.

LES OGSÅ:
Kettlebells vs.løping på tredemølle.

6 vs. 12 repetisjoner
Energiforbruk ved tradisjonell styrketrening vs supersett

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere