RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kina og tankpanikk i Shipping

Sist oppdatert:
Det ser ut til å være nærmest full panikk blant eierne av shippingaksjer, noe som har ført til ras for Frontline, Jinhui og Belships. Her kan du lese hvorfor
- Dette er en kombinasjon av det som skjer i Kina, fall i tankratene og et generelt svakt marked, sier en analytiker til iMarkedet.

Tankaksjen Frontline leder an i fallet sammen med de to rendyrkede bulkaksjene Jinhui og Belships. Spesielt de to siste er ansett som meget Kina-avhengig i likhet med resten av tørrbulkmarkedet.

Kina har vært hoveddriveren bak det siste årets voldsomme bonanza i bulkmarkedet, som har sendt rater og aksjekurser til historiske rekordnivåer. I natt kom meldingen dette markedet frykter mest, konkrete tiltak for å stoppe den enorme veksten til det asiatiske lokomotivet. Kinas BNP-vekst var på 9,7 prosent, noe som fikk Beijing til å varsle tiltak, som nå faktisk blir iverksatt til rederne store skrekk.

- Dette er verre for bulkrederiene, som er langt mer avhengige av veksten i USA, spesielt med den flåteveksten som vil komme de neste årene, sier analytikeren til iMarkedet.

Dagens Kina-meldinger har også utløst falle i det generelle markedet. Landet som er verdens sjette største økonomi stoppet i går videre utlån fra flere banker og stoppet byggingen av et gigantisk stålverk som noen av tiltakene for å stoppe det økende inflasjonspresset.

Bunnen nådd for tank?

Også innen stortank, og da spesielt for VLCC-markedet har Kina vært tilskrevet mye av ansvaret for det sterke markedet de siste par årene. Men analytikeren mener at mye av fallet for Frontline og de andre tankaksjene i større grad skal tilskrives korreksjonen i ratene enn Kina.

Hvor mye hold det er i den siste tiden ratefallet gjenstår imidlertid å se. Analytikeren påpeker at det i hovedsak er midnre VLCC'er med enkle skrog som har blitt sluttet de siste dagene, og dratt ratene ned.

- Vi legger merke til at både Frontline og Tankers ikke har vært tilstedeværende på slutningslistene de siste dagene. De kan sitte lenger å vente på at markedet skal komme opp igjen,

En befraktnignmegler imarkedet har snakket med sier i formiddag at rateallet ser ut til å ha stoppet opp, og ratene i spotmarkedet er uendret fra i går.

- Det er flatt med høy aktivitet, sier megleren.

Historisk har stortankratene bunnet i eller omkring inneværende uke.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere