RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kina vil bygge opp en stor tankskipflåte

Sist oppdatert:
Kina planlegger nå en kraftig ekspansjon innen råoljeshipping for å bringe mer av importvolumet over på egne redere. Landet vil bidra med gunstig finansiering for å bygge opp en stor tankskipflåte
Ifølge Dow Jones Newswire sikter Kina mot en råoljetankskipflåte på 50 millioner tonn innen 2005. Bakgrunnen er at Kina ønsker at landets rederier skal ha en større andel av råoljetransport til landet.

Visedirektør Zhang Goufa i departementet for vanntransport sier at Kina ønsker å øke sin shippingkapasitet for råolje videre til 75 metriske tonn i 2010 og 130 millioner tonn i 2020.

Dette kan bli en trussel for blant annet norske reder, siden Kinas import av råolje de siste årene har vært den sterkeste driveren for vekst i stortankmarkedet, og er ventet å være det også videre fremover.

Goufa opplsyer videre at kinesiske myndigheter vil bidra med gunstig finansiering til de lokale skipsverftene i form av rentefri lån som kan sette dem i stand til å gjennomføre planen. Kina har i løpet av de par siste årene fått opp to verft med kapasitet til å bygge supertankere i VLCC-størrelse, det vil si skip på 300.000 dødvekttonn.

VLCC'er (Very Large Crude Carriers) og halvparten så store suezmax-tankskip er de mest brukt til frakt av råolje til Kina, i hovedsak fra Midtøsten.

Det er ventet at Kinas importbehov i år vil passere 80 millioner tonn, en økning på 16 prosent fra 2002, og at de i 2005 vil ligge på 100 millioner tonn.

I dag har de lokale rederiene China Ocean Shipping Group Co. og China Shipping Development Co. kun kapasitet til å ta 15 prosent av dette volumet, mens resten dekkes av rederier som Frontline, Tankers International og andre europeisk og USA-baserte rederier.

I dag har Kina blant annet faste volumkontrakter med Frontline og Tankers, men Zhang sier til Dow Jones at de to store oljeselskapene China Petroleum & Chemical Corp. og PetroChina Co. vurderer å signere langsiktige fraktekontrakter med de lokale rederiene. Kontraktene kan få et omfang på halvparten av de to selskapenes importbehov. Selskapene står i dag for 85 prosent av Kinas import.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere