RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Scanpix (NTB scanpix)

Kirken brukte sju millioner kroner på PR

Sist oppdatert:
Hyret inn Burson-Marsteller for å få opp interessen rundt kirkevalget.

Forut for kirkevalget i 2011 hyret kirken inn PR-byrået Burson-Marsteller til å gjøre valget kjent. Regningen ble på 7.590.000 kroner.

- Vi er fornøyd med at så mange ble oppmerksom på at de har en demokratisk rett til å delta i kirkevalget. Den kunnskapen er det viktig å få ut, sier kommunikasjonsdirektør Trude Evenshaug i Den norske kirke til Nettavisen.

- Det handlet om å gjøre kirkevalget kjent, og det lyktes vi med. I en undersøkelse svarte 90 prosent at de hadde hørt om kirkevalget, sier Evenshaug.

- Hvordan gikk det med oppslutningen om valget?

Den økte fra 3-4 prosent til 13 prosent, så det er ikke så verst.

Evenshaug peker på at kirken selv ikke har muskler til å kjøre en slik kampanje, som blant annet omfattet PR-råd, reklamefilm, annonsekampanje og annonsemateriell. Fordi staten bevilget penger til formålet, var det mulig å gjennomføre slike kampanjer.

Også i 2009 brukte kirken rundt sju millioner kroner på tjenester fra Burson-Marsteller.

Totalt 418.700 kirkemedlemmer avga stemme ved Kirkevalget 2011. Det var valg både på menighetsråd og bispedømmeråd. Det tilsvarer 13,47 prosent av de stemmeberettigede.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere