RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kjetil Try innrømmer tilsnikelse

Sist oppdatert:
- Det er en ren tilsnikelse at jeg får æren for at vi vant Sølvtaggen. Kjetil Try mener likevel det ikke er noe større hokus pokus å lage nettreklame enn "vanlig" reklame.

Etter at Dinamo stakk av med den første hederen for Norges beste nettreklame, var det Try som tok andre stikk med sin Lotto-reklame på nett. I det arbeidet er Kjetil Try oppført som tekstforfatter i teamet.

- Det er en ren tilsnikelse at jeg får æren for dette. Det er en idé som ikke minst kom fra vår samarbeidspartner Apt som vi bearbeidet litt. Det ble til slutt så enkelt at til og med jeg skjønte det. Dermed kunne jeg føye til et par linjer med tekst. Jeg skal på ingen måte ta hovedæren for dette arbeidet, sier Kjetil Try til Propaganda.

I all enkelhet går vinnerarbeidet fra Try ut på at nettbrukerne kan lage en tegning som, etter at den er ferdig, utgjør en lottorekke. For at det skal være enkelt å ta med lottorekken til butikken, kan den sendes både på SMS og per e-post, eller man kan ta en utskrift.

- Det betyr faktisk litt for oss å vinne. Vi har jo i utgangspunktet ikke en profil på at vi legger veldig vekt på Internett, selv om akkurat det er en smule urettferdig. Kreativt Forum har for eksempel kåret Try.no til de beste hjemmesidene på nettet i reklamebransjen, sier han og fortsetter:

- Jeg mener vi har en sunnn skepsis til bruk av nettet i byrået. Vi vil lage det brukervennlig for oss selv og for kundene våre. Noen av de største og mest avanserte nettbrukerne er de enkleste løsningenes største fiende. De regner med at alle er like opptatte av og oppdaterte på Internett som dem selv. Hos oss er det slik at hvis til og med jeg kan klare å skjønne det, kan alle det. Jeg er nemlig rimelig tjukk i hue når det gjelder bruk av denne type teknologi, sier Try.

Reklameguruen mener det er få kunder som gjerne vil ha rene nettløsninger. Norsk Tipping og Lotto er ett eksempel på at nettet er blitt endel av mediemiksen sammen med papirannonser, reklamefilmer og radioreklame.

- Vi har vel kokettert litt med at vi ikke akkurat er Norges største internettbyrå. Faktum er at vi har drevet med nettreklame i flere år, sammen med gode samarbeidspartnere som Apt, sier Try som gjerne også fjerner litt av mytene rundt reklame på dataskjermen.

- Jeg har aldri skjønt at internettreklame skulle være annerledes enn annen type reklame. Som på TV, i avis og på radio dreier det seg om god kommunikasjon med bruk av en litt annen verktøykasse. Man må lage kommunikasjon som begeistrer folk, tiltrekker oppmerksomhet og er forståelig. Det som er litt annerledes er at man gjerne vil ha folk til å reagere spontant i en form for dialog, sier Kjetil Try.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sølvtaggen arrangereres som et samarbeid mellom INMA, MSN og Propaganda.

Her kan du se de innsendte bidragene og eventuelt melde på ett selv til august-konkurransen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere