RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kjøpefesten truer renten

Sist oppdatert:
Norske husholdninger fortsetter å bruke mye penger. Norges Bank kan svare med rentehopp.
Detaljhandelsbedriftene i Norge økte omsetningen med 0,4 prosent fra november til desember i 2006.

Det viser volumindeksen for detaljhandel fra Statistisk sentralbyrå.

Sterkere enn ventet

På forhånd ventet makroanalytikerne en oppgang på 0,3 prosent.

- Både AKU-tallene og detaljhandelstallene var sterkere enn det konsensus ventet, sier analytiker Mari Vattekar i DnB NOR Markets til NA24.

Det er fortsatt for tidlig å si om de sterke tallene vil medføre en renteheving fra Norges Bank igjen allerede i januar, tror analytikeren.

I morgen kommer en annen viktig nøkkelfaktor for rentesettingen til sentralbanksjef Svein Gjedrem. Da kommer KPI-tallene, som forteller om prisstigningen i landet.

- OM KPI-tallene skal vise seg å være sterke, tror mange at det vil komme en renteheving allerede i januar. Vi ser for oss at det er en sannsynlighet for det, men vi tror det er størs mulighet for at en oppjustering av rentebanen kommer først i mars, sier Vattekar til NA24.

Kronestyrking

De sterke tallene, både for arbeidsledigheten, detaljhandel og varekonsum har allerede ført til noen reaksjoner i markedet.

- Kronen har styrket seg et par øre i etterkant av tallene. Det er fortsatt sterk utvikling i arbeidsmarkedet. Norges Bank har et anslag for arbeidsmarkedet i år på 3,0 prosent, og vi begynner allerede å nærme oss. Ellers i markedet er tallene tolket positivt, sier Vattekar til NA24.

Årsvekst 8,3 prosent

Uten justering for sesongvariasjoner omsatte detaljhandelsbutikkene i volum for 8,3 prosent mer i november 2006 enn i november 2005.

Volumindeksen for detaljhandel utenom butikk, som blant annet omfatter postordre og internettsalg, gikk opp med 17,5 prosent. Butikker med andre nye varer, slik som klær, sko, elektriske varer, møbler og byggevarer hadde en økning i omsetningsvolumet på 10,7 prosent. Butikker med nærings- og nytelsesmidler i spesialforretninger hadde en volumvekst på 9,7 prosent i samme periode.

Verdivekst på 7,5 prosent

Totalt økte detaljhandelsbedriftene i Norge omsetningen i verdi (ikke justert for prisendringer) med 7,5 prosent i november 2006 sammenlignet med tilsvarende periode i 2005.

Sesongjusterte tall viser en økning på 0,5 prosent i varekonsumet fra oktober til november. Alle konsumgruppene økte jevnt, men konsum av elektrisitet og brensel hadde sterkest prosentvis stigning.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere