RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kjøpesenterne drar opp for Olav Thon

Sist oppdatert:
Eiendomsselskapet Olav Thon leverte gode tall i første kvartal. Thon ser svikt i kontormarkedet, men tror på fortsatt godt marked for kjøpesentere
Konsernet oppnådde et resultat før skatt i første kvartal 2003 på 65,5 millioner kroner, mot 54,0 millioner kroner i samme kvartal i fjor. Leieinntektsnivået utgjorde ved utgangen av kvartalet 674 millioner kroner og kapasitetsutnyttelsen hadde en ledighetsrate på ca 2,2 prosent.

Konsernets leieinntekter utgjorde i første kvartal 172,0 millioner kroner sammenlignet med 154,4 millioner kroner i første kvartal 2002.

- Økningen forklares både av ferdigstilte prosjekter og en fortsatt positiv leieinntektsutvikling for de fleste av konsernets eiendommer, heter det i meldingen.

Driftsresultatet utgjorde 118,7 millioner kroner i første kvartal, mot 101,7 millioner kroner i fjor.

Dårlig i kontor - bra for kjøpesenterne

- På tross av lav økonomisk vekst og økende arbeidsledighet i Norge, forventes det en fortsatt stabil utvikling i det private forbruk i Norge. Dette forventes å bidra til fortsatt tilfredsstillende rammevilkår for kjøpesentre og sentralt beliggende butikk- og restaurantlokaler, heter det i meldingen fra Olav Thon.

Selskapet skriver videre at den lave økonomiske veksten i Norge og økende arbeidsledighet også i Stor-Oslo gjør at det er grunn til å forvente fortsatt svikt i etterspørselen etter kontorlokaler.

- Konsernet har størst eksponering mot kjøpesentersegmentet, som styret anser for å ha tilfredsstillende fremtidsutsikter, skriver selskapet i meldingen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere