RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
GLEMTE LÅSENE: Dette vogntoget kjørte 18 mil med løse containerne. Sjåføren hadde rett og slett glemt å feste de flere tonn tunge containerne.
GLEMTE LÅSENE: Dette vogntoget kjørte 18 mil med løse containerne. Sjåføren hadde rett og slett glemt å feste de flere tonn tunge containerne. Foto: Statens vegvesen (Nordlys)

Kjørte 18 mil med dødsfelle

Sist oppdatert:
Norsk vogntogsjåfør hadde glemt å feste containerne. - Bare flaks at dette ikke gikk galt.

(nordlys.no): Kontrollørene til Statens vegvesen fikk hakeslepp da de denne uka stoppet et norsk vogntog på vei ut av Norge. For sjåføren hadde glemt å feste de to containerne og hadde kjørt fra Alta til Kivilompolo, en avstand på 18 mil, med tonnevis med løs last på bilen.

Flaks og tilfeldigheter

- Her snakker vi om ren flaks og tilfeldigheter at det ikke gikk galt. Det er fire låser på hver container. Han hadde to containere, en på trekkvogna og en på hengeren, til sammen åtte låser, og ingen av dem var i bruk, sier seksjonsleder Jørn Simonsen i Statens vegvesen til Nordlys.

Han forteller at det ikke er uvanlig at man oppdager at sjåføren kan ha glemt en lås i stresset, men noe lignende som dette han han aldri opplevd.

Lite til

- Det skal så utrolig lite til for at dette hadde gått galt med en eller begge containerne. En lite hump i en sving, litt vaskebrett i veibanen og litt justering med rattet kan være nok, sier Simonsen.

Han tenker med gru på hvor galt dette kunne gått.

- Hadde containerne kommet av i et møte med en personbil, eller en buss... Flere tonn i en fart på 70-80 kilometer i timen. Da snakker vi om dødsfølger. Jeg vil helst ikke tenke på det, medgir Simonsen.

Sjåføren er politianmeldt, men fikk kjøre videre etter at han hadde festet containerne.

- Så får det bli opp til politiet å vurdere hvor alvorlig dette er, men skadepotensialet i denne saken er ikke ubetydelig, for å si det sånn.

Vogntoget ble for øvrig stoppet fordi vegvesenet denne uka har sjekket om tungtransporten har bombrikkene på plass i frontruta.

- Når vi først ute på kontroll, tar det oss ikke lang tid og gå rundt bilen og kakke litt i dekkene og ser etter at alt ser greit ut. Det er en del av rutinen.

Norske verst

Kontrollvirksomheten for bombrikker i nord avdekket for øvrig at de norske kjøretøyene er dårligst i klassen hittil.

- Og det er litt skuffende. Av 155 kontrollerte kjøretøyer, fikk 21 gebyrer. Hele 19 av dem av norske. Sammeligner vi tallene med resten av landet, kommer vi verst ut her oppe. Grunnen tror jeg er at de som kjører sørpå, har langt flere bomstasjoner å forholde seg til, sier Simonsen.

Det ble krav til obligatorisk bombrikke på kjøretøy i næring over 3500 kg, fra 1 januar i år.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere