RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Ekornesvåg, Svein Ove (SCANPIX)

Kjørte i 198 km/t

Sist oppdatert:
Fem personer mistet livet i Eiksundtunnelen 28. juni. Høy fart er en av årsakene, viser etterforskning.

Det er trolig flere årsaker til ulykken i Eksundtunnelen 28. juni, viser politiets etterforskning av ulykken i Eiksundtunnelen sammen med Statens veivesens rapport.

Søndag kveld den 28. juni like etter klokken 21 kolliderte to biler på det dypeste punktet i den undersjøiske tunnelen Eiksundtunnelen, som går mellom kommunene Ulstein og Ørsta.

Etter kollisjonen oppsto det brann i kjøretøyene, og den ene bilen ble liggende på taket.

Fem personer omkom - fire av dem fra Ørsta.

Høy fart og piggfrie dekk
Trolig er det kombinasjonen av hastighet, kjøring på midtlinje i høy fart og slak kurve, og dekkutrustning som har vært foranledning til ulykken, melder politiet.

- Med dekkutrustning mener vi at det ble kjørt på piggdekk hvor piggene var tatt ut. Dette er ikke ulovlig, men å kjøre på piggfrie dekk gir et langt dårligere veigrep enn sommerdekk, sier lensmann ved Ulstein og Hareid lensmannskontor, Odd Kulø, til Nettavisen.

Summen av alle disse enkeltårsakene virker å være den uheldige kombinasjonen som har vært medvirkende til at skrens eller rotasjon har oppstått, hvor fører dermed mistet kontrollen over kjøretøyet og ulykken ble et faktum.

Etter undersøkelser på åstedet er det ikke kommet fram noe som tyder på at varebilen med fører hadde medvirkende årsak til at ulykken oppsto.

- 198 km/t
- Veivesenet har konkludert med at føreren av personbilen holdt en fart på 198 km/t i det bilen fikk en skrens, forteller Kulø.

Han oppgir at det til tider kan være glatt veibane inni tunnelen.

- Men ved ulykken var forholdene optimale, med tørr og fin asfalt, sier Kulø.

Varebilen er antatt å ha holdt en fart på rundt 60 km/t.

- Men i kollisjonsøyeblikket har man beregnet hastigheten til 33 km/t, hvor varebilen så ble slengt 35 meter tilbake. Dette viser hvor store krefter som har vært i sving, påpeker Kulø.

Bilene er også blitt undersøkt, hvor man ikke har funnet noe feil med bilenes tekniske stand.

Les også:Fem omkom i tunnelulykke

- Ville ha fotobokser
Ordføreren i Ørsta kommune, Gudny Fagerhol, fortalte til Nettavisen at rett etter at tunnelen ble åpnet - kontaktet hun Statens veivesen for å få satt opp fotobokser i tunnelen. Hun fryktet høy fart i den lange tunnelen.

- Tunnelen har en veldig lang og rett strekning, og som kan utfordre noen til å kjøre fort. Men det er jo ikke på den strekningen dette har skjedd, påpekte Fagerhol.

Ulykken skal ha skjedd på en svingete del av tunnelen.

- Jeg ønsket at vi skulle få fotobokser med det samme tunnelen åpnet, for det har en effekt som er positiv. Men det greide vi ikke da, og jeg vil nå se på dette på nytt, fortalte ordføreren.

Les mer:Her fraktes de døde ut av tunnelen

Verdens dypeste tunnel
Eiksundtunnelen er en topp moderne tunnel med 68 nødstasjoner med telefoner som varsler veitrafikksentralen så snart noen løfter av røret.

Tunnelen er blant Norges lengste med sine 7.765 meter og altså verdens dypeste veitunnel, 287 meter under havets overflate på det dypeste.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere