RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Klamydia-hysteri på YouTube

Sist oppdatert:
En norsk reklamefilm om klamydia og kondombruk er sett av 252.000 på YouTube.

(SIDE2): I sommer kjørte NSRR og RFSU en holdningskampanje for å oppfordre ungdom til å bruke kondom for å unngå klamydiasmitte.

252.000 visninger
I tillegg til kinoreklame, ble det utviklet en interaktiv nettside, hvor du kan se filmen: www.tredenpaa.no.

Filmen har også blitt lastet opp på You Tube, og har hatt over 252.000 visninger hittil.

Holdningskampanjens primære målsetting er å få både jenter og gutter til å motivere til bruk av kondom når de har sex, og etterlate et inntrykk av at det er de smarte elskerne som bruker kondom, skriver Kampanje.com .

Klamydia er den hyppigste seksuelt overførbare sykdommen i Norge, men flere tester seg nå etter at det ble mulig å teste seg kun ved hjel av en urinprøve.

Les saken: Rekordår for klamydia

Flest jenter som tester
- Det er nesten ingen gutter som tester seg, de tenker at det ikke gjelder dem, fortalte seniorforsker Inger Johanne Bakken ved SINTEF Helse til Side2 tidligere. En av grunnene til at jenter tester seg oftere er at de er mer bekymret over langtidskonsekvenser, og fordi de debuterer seksuelt tidligere.

Les hele saken her: Flere tester seg for klamydia

Tall fra Folkehelseinstituttet viser at det var 21.259 nye tilfeller av klamydia i 2006, en økning på 6,1 prosent fra 2005.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere