RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Klarer ikke å løfte tankratene

Sist oppdatert:
Meldinger om rekordhøy oljeproduksjons i OPEC og dermed i Midtøsten har heller ikke den siste uken fått skikkelig fart på markedet og VLCC-ratene falt tilbake igjen ved inngangen til helgen
Ifølge skipsmeglerhuset P.F. Bassøe har den siste uken vært preget av tautrekking mellom redere og befraktere, som befraktersiden foreløpig ser ut til å ha vunnet.

Det var en viss økning i aktiviteten, men ratene endte likevel nær uendret til svakt ned, og var ifølge Bassøe er rederne på defensiven.

Moderne VLCC'er får nå ws 105 fra Midtøsten til Singapore, som er ned 10 punkter fra uken før. Raten gir omkring 62.600 dollar pr. dag på timecharterbasis. Vestover fra Gulfen sluttes det påws 96, mot ws 92,5 for en uke siden. Det gir rater rett over 69.000 dollar dagen. Fra Vst-Afrika til US Gulf ligger ratene på ws 120, eller knappe 76.000 dollar pr. dag som er uendret i forhold til for en uke siden.

- OPECs annonsering om at de sannsynligvis vil øke en allerede rekord høy oljeproduksjon bør støtte aktiviteten fremover, men foreløpig ser befrakterne ut til å trå vannet, skriver Bassøe i en kommentar.

I Suezmax-markedet var det imidlertid bedring etter å ha vist en svak tendens de siste par ukene vest for Suez-kanalen. I Det Indre Middelhav steg ratene 3 punkter til ws 135, som gir 49.000 dollar dagen, mens det fra Vest-Afrika til USA sluttes på ws 152,5 opp 7,5 punkter. Dagraten ligger på drøye 47.000 dollar dagen.

Fakta:

Frontline/Ship Finance eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip.

Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere