RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Knalltall fra Frontline-partner

Sist oppdatert:
Frontlines partner i suezmax-markedet, amerikanske OMI slo analytikernes forventninger klart i første kvartal
Tankrederiet OMi la i går kveld frem et overskudd på 75,8 millioner dollar, som er det beste første kvartalsresultatet i selskapets historie. Det tilsvarer 88 cent pr. aksje, som var klart over konsensus til analytikerne. Det lå ifølge Thomson First Call på 78 cent.

End el av forklaringen ligger i en ekspansjon i flåten, noe som bidro til å øke driftsinntektene med 34 prosent til 171,4 milliarder dollar.

- Til dato har ratene for våre suezmax og spot produkttankskip vært omtrent like sterke som i 2004, og vi har en 50 prosent større suezmaxflåte, sier konsernsjef Carig H. Stevenson i OMI i en kommentar.

Kontraktsdekning

OMI opplyser at de har dekket 41 prosent av sin suezmax-kapasitet for andre kvartal så langt med en snittrate på omkring 50.000 dollar dagen, mot et snitt for andre kvartal i fjor på 43.415 dollar.

- Videre har markedsforholdene i produkttankermarkedet fortsatte å bedre seg, og oljeselskapene har gått inn i timechartermarkedet i betydelig grad. Vi høster av dette med nye kontrakter og forlengelser, sa Stevenson.

OMIs suezmax-flåte oppnådde gjennomsnittlig timecharterrater på 60.316 dollar dagen i første kvartal, ned fra 62.286 i samme periode i fjor.

OMI har 15 suezmax-skip i flåten hvorav to er leid inn på bareboat-kontrakter. I tillegg kommer en flåte 17 produkttanker, samt åtte produkttanker for levering frem til midten av 2006, og to suezmax som leies inn fra juni og september i år.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere