RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Knalltall fra P4

Sist oppdatert:
P4-sjef Kalle Lisberg leverer kanontall for andre kvartal, og mener radioselskapet nå er tilbake på sporet etter å ha mistet konsesjonen. Nå varsler han prisoppgang på reklamen
P4 Radio Hele Norge fikk i andre kvartal et resultat før skatt på 19,5 millioner kroner, mot 8,3 samme kvartal i fjor.

Driftsinntektene økte fra 57,8 til 67,9 millioner kroner, og driftsresultatet gikk fra 7,9 til 19,1 millioner.

Adm. direktør Kalle Lisberg er tilfreds med resultatet og sier at P4 nå er tilbake på sporet der man var før tapet av den forrige konsesjonen, ifølge en børsmelding.

- Vi har fått en sterkere markedsposisjon og en bedre resultatutvikling enn noen våget å håpe på da vi sto uten konsesjon for halvannet år siden, sier Lisberg.

- I annet kvartal har lyttertallene stabilisert seg, og det ser ut som om lyttermønsteret som utviklet seg tidlig i første kvartal nå har satt seg. Lyttertallene som dermed har vært rimelig stabile gjennom første halvår, viser at P4 har mer enn tre ganger så stor daglig oppslutning og mer enn fire ganger så stor markedsandel i lyttertid som konkurrenten Kanal24.

- Reklamesalget har fortsatt å utvikle seg positivt og kuliminerte med en fremgang fra fjoråret på 25 prosent i juni måned. Kanalen har vært fullbooket i primetime gjennom store deler av kvartalet, og pågangen fra interesserte kunder har vært stor, heter det.

Fra begynnelsen av september vil alle P4s syv nye hovedsendere i Nord-Norge være operative sammen med 16 nye småsendere som er satt opp for å dekke svake områder i P4-nettet. Da vil P4s befolkningsdekning være på rundt 80 prosent. Det arbeides med å få på plass ytterligere et titals sendere.

Varsler prisoppgang

- P4s overlevering av lyttere i forhold til tidligere avgitte garantier og innretting av prislister har bidratt til å redusere rabattnivået noe i første halvår, heter det.

- Utvidelsen av befolkningsdekningen vil forhåpentligvis bidra til å styrke den gode lytteroppslutningen og gjøre P4 enda mer attraktivt som reklamemedium. Det vil derfor være naturlig å vurdere en prisjustering som gir et prisnivå som er bedre tilpasset ny befolkningsdekning og virkelig oppnådde lyttertall, heter det.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere