RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Knalltall fra Schibsted

Sist oppdatert:
Konsernsjef Kjell Aamot i mediekonsernet Schibsted knaller til med et rekordgodt andre kvartal. Det eneste skår i gleden er at rubrikkannonsemarkedet er svakt, og her ser man ingen bedring
Schibsted fikk et resultat før skatt på 294 millioner kroner i andre kvartal, mot 149 samme kvartal i fjor. Ifølge en rundsøpørring gjort av TDN Finans på forhånd ventet analytikerne i snitt 234 millioner.

Driftsinntektene økte fra 1.965 til 2.169 millioner, mot ventet 2.069 millioner. Driftsresultatet økte fra 188 til 273 millioner. Her var det ventet 240 millioner kroner.

- Både TV, Internett og detaljist- og merkevareannonsering i avis har en positiv utvikling, skriver Schibsted i kvartalsrapporten.

I juli oppnådde VG ny opplagsrekord med 419.998 eksemplarer på hverdager, fremgår det av rapporten.

Det største problemet ligger i rubrikkannonsemarkedet.

- Den svake utviklingen i rubrikkannonser for Aftenposten avis medfører lavere inntekter enn forventet, på tross av kraftig vekst for FINN.no. Ytterligere fall vil bli møtt med nye tiltak, heter det.

- Markedet for rubrikkannonser viser så langt ingen tegn til bedring, heter det videre.

Schibsted venter at avisområdet totalt vil levere vesentlig bedre driftsresultat i 2003 sammenlignet med 2002.

- Schibsted vil fortsette å fokusere på bedret lønnsomhet og kontantstrøm innen alle virksomhetsområdene med sikte på ytterligere å forbedre konsernets finansielle fleksibilitet og handlefrihet, heter det.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere