RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Crestock)

Kolesterol-bombe?

Sist oppdatert:
Ernæringsfysiologene om egg.

(SIDE2:) - Egg er kjempesunt!

Følg Side2 på Facebook - klikk her!

Kreftfremkallende stoffer
- Et egg er et egg, sier ernæringsfysiologene Inge Lindseth og Camilla Andersen til Side2. Det er ikke noe forskjell på kaloriinnholdet på stekt egg eller kokt egg. Det som kan bidra til mer kalorier er fettet når du steker et egg. Det du bør tenke på når det gjelder egg, og mat generelt, er hvordan du steker det.

- Ved hard steking oppstår det lett kreftfremkallende stoffer som du kan unngå om maten kokes, forteller Inge fra 4Mklinikken.

Han forklarer at dette er et komplekst tema, men at når det gjelder steking generelt er det en god hovedregel at man ikke bør steke i oljer som inneholder mye flerumettet mett som for eksempel solsikkeolje.

- Velg heller smør, kokosolje og olivenolje, tipser ernæringsfysiologen.

LES MER: - Velg proteinrike mellommåltider

Farlig for kolesterolet?
Selv om mange har oppfatningen om at egg kan øke kolesterolnivået finnes det ingen dokumentasjon for dette. Og selv om eggeplomme inneholder mye kolesterol, fører ikke dette til økte kolesterolnivåer i blodet, dette er vist gjentatte ganger i flere studier.

- Egg påvirker ikke kolesterolnivået i kroppen. Kroppen regulerer kolesterolbalansen selv når du spiser for eksempel mye egg, forklarer Inge Lindseth til Side2.

Dette er ernæringsfysoilog Camilla Andersen fra somebody.no enig i:

- Kolesterol i maten har lite å si for kolesterolinnholdet i blodet, sier hun.

Begge de to ernæringsfysiologene er altså enig om at eggspising ikke er farlig for kolesterolproduksjonen i kroppen vår. Camilla Andersen nevner derimot noe annet som kan påvirke dette:

- Mettet fett derimot har mye større betydning for blodkolesterolet. Mettet fett pakkes inn av kolesterol for å fraktes rundt i kroppen. Derfor øker blodkolesterolet ved økt inntak av mettede fettsyrer. Dette kan over lang tid føre til avleiringer i veggene på pulsårene og etter hvert innsnevrede blodårer, forteller Andersen.

Dette igjen øker risikoen for hjerteinfarkt, slag eller blodpropp.

- Jeg vet det den siste tiden har vært diskusjoner omkring dette at mettet fett eventuelt ikke er så farlig som vi har trodd. Det har jeg ikke grunnlag til å kommentere og forholder meg til de norske anbefalingene, forklarer ernæringsfysiolog Camilla Andersen til Side2.

Inge Lindseth har følgende svar til dette:

- At et høyt inntak av mettet fett fører til hjerte-karsykdommer er en teori som ikke har vist seg å stemme. Forsøk der mennesker har spist mindre mindre mettet fett over flere år har ikke vist at de får mindre hjerte-karsykdom.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Alt med måte

- Egg er kjempesunt. Det inneholder sunt fett, proteiner og er med på å holde blodsukkeret ditt stabilt, sier ernæringsfysiolog Inge Lindseth.

- Det finnes ingen anbefaling for hvor mye egg man bør spise hver dag. Men vi bør ha et variert kosthold, så litt av alt. Egg inneholder de aller fleste næringsstoffene mennesket trenger, så det er bra å inkludere dette i kostholdet! er konklusjonen til Camilla Andersen.

- Det finnes ingen grense på hvor mange egg som er forsvarlig å spise per dag, men alt med måte, samstemmer Lindseth.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere