RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kommentar: Forleggernes forvridde virkelighet

Sist oppdatert:
Norske forlag får fritt bryte konkurranselovgivningen. Derfor er det ikke overraskende at bransjeforeningen viser for all verden at man ikke skjønner noe av markedsmekanismer
Trygve Hegnars kjøp av en fjerdedel av Gyldendal og hans - så langt mislykkede - forsøk på å få styreplass, har bidratt til å sette nytt fokus på den besynderlige situasjonen i norsk forlagsbransje. Hegnar har kritisert bokbransjens reguleringer, og er derfor mislikt av mange bransjeinnsidere.

Norsk bokbransje er nesten enestående blant kommersielle virksomheter ved at man får lov til å drive et bransjesamarbeid som helt klart strider mot konkurranselovgivningen.

I en slik situasjon er det ikke rart at man mister grepet om hvordan en normal bedrift fungerer.

Men det er litt rart å se det så tydelig demonstrert som i et innlegg fra direktør Per Christian Opsahl i Den norske Forleggerforening i dagens Aftenposten.

Her skriver han:

"Prisen på norske bøker fastsettes utelukkende på grunnlag av forlagenes kostnader."

Eia var vi der...

Bedrifter flest har det dessverre ikke slik at de kan ta utgangspunkt utelukkende i sine egne kostnader når prisene fastsettes.

De fleste av oss må primært ta utgangspunkt i hva kunden er villig til å betale.

For å ta et svært nærliggende eksempel, ville iMarkedets annonsepriser vært minst dobbelt så høye som de er i dag dersom vi for et par år siden utelukkende skulle ta utgangspunkt i våre egne kostnader når prisene fastsettes.

Uheldigvis ville vi da fått solgt svært få annonser. Ergo måtte kostnadene kuttes.

Dette er barnelærdom for de fleste næringsdrivende, men i norsk forlagsbransje har man ikke kostnadspress. Her bare tar man utgangspunkt i sine kostnader og legger på en passelig margin for å finne prisen.

Og det kan man gjøre siden norske politikere rutinemessig overstyrer de faglige rådene fra Konkurransestilsynet, som er meget kritisk til forholdene i norsk forlagsbransje.

Og det er ikke rart. Her har man en bransje hvor selgerne samarbeider om priser, hvor de to ledende "konkurrentene" Gyldendal og Aschehoug sammen eier den viktigste forhandlerkanalen - Bokklubbene - og hvor de samme aktørene er i ferd med å overta kontrollen også over bokhandlene gjennom hver sine kjeder.

Og hvor man altså ikke bryr seg om markedet når prisene fastsettes.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere