RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kommentar: Hva skal vi med NRK?

NRKs koseprat med de to siktede i det som trolig er norgeshistoriens største svindelsak, Finance Credit, var ille nok. Når nyhetsdirektør Anne Aasheim (bildet) mener intervjuene var glimrende og kritiske, da lurer man på hva som er vitsen med NRK
Sist oppdatert:
NRK får årlig tre milliarder kroner av lisensbetalerne. For det burde man kunne forvente et minstemål av kvalitet. Hva er ellers vitsen med et alternativ til de kommersielle aktørene?

Når NRK tydeligvis har kastet alle hemninger for å få de to Finance Credit-gründerne Trond G. Kristoffersen og Torgeir Stensrud til å stille opp i hvert sitt koseportrett i helgen, kunne man kanskje skrive det på kontoen for overdreven entusiasme over å få to scoop, to intervjuer med åpenbart stor interesse.

At man så sitter igjen med to fullstendig tannløse innslag, hvor de to mennene får vise frem sin hjem og fotosamlinger, men ikke får de åpenbare spørsmålene som mange sikkert lurer på, det hadde jeg egentlig sluttet å gremme meg over.

Helt til i går kveld, da jeg på TV2s Tabloid fikk se Anne Aasheim, direktør for Distrikts- og nyhetsdivisjonen i NRK, forsvare innslagene i debatt med Trygve Hegnar.

For dette var riktig glimrende intervjuer, mente nyhetsredaktøren, og de var slett ikke ukritiske. Riktignok kunne hun bare fremheve ett angivelig kritisk spørsmål, nemlig spørsmålet om hvorvidt Torgeir Stensrud hadde gjemt penger i utlandet. Hvorpå Stensrud kunne svare at det spørsmålet var han glad for å få, og svaret var nei. Og det var det.

Forøvrig kunne både Kristoffersen og Stensrud fortelle at de var fryktelig lei seg, men at de ikke var uærlige, de hadde bare vært veldig udyktige forretningsmenn. Og Stensrud hadde ikke dårlige samvittighet, for driver du forretning, så driver du forretning, som han uttrykte det.

Det var stort sett det vi fikk vite. Ingenting om de omtalte falske regnskapene, og hvem som hadde hvilken befatning med dem. Ingenting om dekkoperasjonene for å skjule elendigheten. Ingenting om det angivelige forsøket på å kjøpe opp den eneste journalisten som lenge fulgte opp Finance Credit, fra Kapital. Ingenting om hva slags forhistorie de to uheldige fyrene har fra tidligere forretningsdrift.

Hvis spørsmålene uteble på grunn av en avtale, kunne man på en måte forstått det - det kommer tross alt en rettssak som skal avgjøre hva som har skjedd i saken.

Men Aasheim slo knallhardt fast at det ikke var stilt noen betingelser for intervjuene.

Utrolig som dette høres ut, må man – kanskje? - forutsette at Aasheim ville vært kjent med slike betingelser. Da må man altså fastslå at man har hatt fri anledning til å stille alle spørsmål man ville for åpent kamera, uten etterkontroll fra Stensrud og Kristoffersen – og dette var altså det beste man i NRKs store redaksjon klarte å komme på.

Dette er bare en av grunnene til at man stadig oftere grubler på hva som egentlig er vitsen med NRK.

Spesielt når NRK ser ut til å ha bestemt seg for å prostituere seg for enhver pris ved å fylle sine såkalte reklamefrie sendinger med reklame som bare er døpt om til sponsing.

Eller når man kjøper inn programmer som er sponset av dem de dreier seg om, eller når man kamuflerer reklame som dokumentarprogrammer. Dersom du så dokumentarprogrammet om snowboardhelten Terje Håkonsen for noen uker siden, fikk du kanskje inntrykk av at han var en usedvanlig ivrig fruktspiser.

Men hvorvidt denne delen av dokumentarprogrammet dokumenterer virkeligheten er et helt åpent spørsmål, for hele programmet var sponset av Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker.

Mens vi grubler over hva som egentlig er vitsen med NRK, kan vi jo fantasere over hvorvidt vi kan få se et snowboardportrett av Daniel Franck som synger salmer og ber aftenbønn hvis kirken er villig til å grave dypest i sponselommene. Eller hvorvidt det er Carlsberg som har sponset NRKs innslag om øl-bohemen Erik Mykland?

Kanskje var det Kristoffersens og Stensruds advokater som hadde sponset helgens koseprogrammer. Hvem vet når det gjelder NRK...

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere