RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Den spreke 81-åringen går gjerne rettens vei for å få støttekontaken tilbake.
Den spreke 81-åringen går gjerne rettens vei for å få støttekontaken tilbake. Foto: Anders Totland (Nettavisen)

Kommunen erstattet Birgits støttekontakt med en rullestol

Sist oppdatert:
– Mitt liv er satt på vent, sier 81-åringen til Bergensavisen. Nå vil hun gå rettens vei for å få støttekontakten tilbake.

Jørgensen bor sammen med sin pleietrengende mann, Kjell, i en omsorgsbolig i Hans Tanks gate i Bergen, skriver Bergensavisen.

Hun har hatt en trygg støttekontakt i tre år, men i juni i fjor ble hun fratatt denne tjenesten fra forvaltningsetaten.

Kommunen erstattet støttekontakten, en 37 år gammel nabo, med en elektrisk rullestol som hun ikke hadde noe erfaring med. Hun er mildt sagt oppgitt.

– Man forstår altså ikke at det er forskjell på å være født inn i en skjebne med rullestol og det å skulle tilegne seg den samme trygghet i trafikken etter fylte 80 år, forklarer Jørgensen.

– Fikk ikke lov til å handle

Grunnen til omgjøring av vedtaket kom som et sjokk for den tidligere skuespilleren og skribenten i BA.

– Begrunnelsen, eller «vurderingen» ved hjemmebesøket var, at støttekontakten «ikke har lov til å handle mat for oss», men kun følge til kulturopplevelser som kino og teater, sier den København-fødte multikunstneren til BA.

Etter flere inngrep ved ortopedisk avdeling på Haukeland, som gjorde henne dårlig til bens, konstanterte Nav i fjor at hun fyller de medisinske vilkårene for å motta en støttehjelp.

– Hvorfor har Etat for forvaltning i Bergen kommune tatt fra meg støttekontakten? Jeg har jo det svart på hvitt. Dette krever en begrunnelse, spør den frustrerte 81-åringen.

Kommunen holder seg til loven

Etatssjef i kommunen, Kjell Woff holder seg til regelverket og svarer på et generelt grunnlag:

– For å få tjenester som støttekontakt er det strenge vilkår som må være innfridd: Man må være helt avhengig av personlig eller praktisk bistand til dagliglivets gjøremål. Støttekontakt tildeles de som er sosialt isolert, informerer Wolff i et brev til BA.

Talerør for de eldre

Jørgensen leser fortvilt opp flere vedtaksbrev fra kommune og Nav, men får ikke et tilfredstillende svar fra forvaltningsetaten. Nå har hun bestemt seg for å hyre inn rettslig hjelp.

– Problemet er at forvaltningen behandler oss som dumme, men vi er bare gamle. Jeg vil ha støttekontakten min tilbake, det har jo Nav konkludert, det forelligger jo et vedtak på det, forteller Jørgensen.

Jørgensen ønsker med dette medieoppslaget å være en talsperson for de eldre som måtte gå gjennom slike tvister med ulike etater.

– Jeg vil ikke godta at vedtak gjøres på sviktende og uvitende grunnlag. Det finnes mange eldre her i blokken som opplever dette. Deres sak er like viktig, avslutter Jørgensen.

Saken er sendt til Pasientombudet og de kan bekrefte at de har mottatt klagen. Etat for forvaltning er også informert. De vil ta stilling til saken med en eventuell kommentar ved en senere anledning.

Les flere saker i Bergensavisen

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere