RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kopisperrene er historie

Sist oppdatert:
Det tok nesten 10 år, men endelig har musikkbransjen forstått det.

KOMMENTAR: Helt siden Napster for første gang ble utgitt i 1999 har musikkbransjen satt seg totalt på bakbeina når det gjelder å forholde seg til internett. Kampen mot fildelingstjenesten har blitt en historisk kamp, og påfølgende desperate forsøk på å hindre ulovlig fildeling har vært kapittel på kapittel tristere og tristere historier om en bransje som virkelig ikke vet sitt eget beste.

Sløst penger på å drite i kundene
Enorme summer har gått med på å lage komplett meningsløse kopibeskyttelser både på CD-er og etter hvert nedlastbar musikk. Ingen av forsøkene har gjort noe for å stoppe den illegale fildelingen. Fortsatt dukker stort sett de fleste plater opp på fildelingsnettverkene lenger før kopibeskyttelsene skal hindre vanlige, lovlydige, betalende forbrukere i bedrive fildeling.

Det tristeste kapittelet så langt må være Sony som valgte å infisere sine lovlige, betalende kunders PC-er med skadelig programvare i et forsøk på å hindre kundene i å kunne kopiere musikken sin. Den senere tiden har vi også sett at nettaktører på rekke og rad har bestemt seg for å ubrukeliggjøre kundenes musikk ved å stenge autentiseringsserverne for den kopibeskyttede musikken.

Totalt meningsløst kamp
For å unngå videre problemer har nettbutikkene gått ut og anbefalt sine kunder til å omgå kopisperrende ved å brenne ut musikken på CD, for så å rippe den inn på PC-en igjen. Nærmest det ubestridte beviset på at kopisperrene er totalt meningsløse.

Kopisperrene har også skapt mye oppstyr blant europeiske forbrukermyndigheter, som i to år har kjempet mot iTunes kopisperrer som låser kundene til Apple-produkter.

2008 har vist noen positive tendenser
I løpet av 2008 begynte det derimot å skje positive ting med musikkbransjen. EMIs strategi med å gi ut musikk uten kopibeskyttelse viste bransjen at det faktisk kunne være salgsfremmende å ikke behandle samtlige kunder som kriminelle, og alle de store plateselskapene inngikk avtale med Amazon om salg av mp3-filer uten kopibeskyttelse på nett til en hyggelig pris. Med stor suksess – men dessverre var dette en tjeneste som så mye annet kun var tilgjengelig i USA.

Senere på året åpnet den svenske tjenesten Spotify, som utvilsomt er den mest nyvinnende og mest geniale musikk-tjenesten som er lansert noen gang – både i det lovlige og ulovlige markedet.

Les: Test av Spotify

Endelig skjedde det
Og på tirsdag, på årets 6. dag, kom Apple med det som trolig kommer til å bli oppsummert som et av årets aller viktigste nyheter: iTunes Music store dropper kopisperrer på hele sitt bibliotek, og samtidig oppgraderes all musikken til 256 kbps AAC. Det betyr bedre lydkvalitet, og muligheten til å bruke musikken hvor du vil.

Det er vanskelig å overvurdere hvor viktig denne nyheten egentlig er. Det er en innrømmelse fra en samlet musikkbransje om at deres fånyttes antipiratkamp de siste årene har vært totalt bortkastet, og at den beste måten til å få folk til å betale for produktene på er å tilby det kundene faktisk vil ha. Det er bare trist at det har tatt nesten 10 år siden Napster-revolusjonen, og bortimot 6 år siden iTunes Music Store ble lansert i slutten av april 2003 – og i løpet av den tiden har bransjen klart å kjøre sitt eget renommé rett i rennesteinen.

Spill av på en Nokia
Og allerede nå kan du stort sett utnytte muligheten til å laste ned musikken du vil uten kopibeskyttelse fra iTunes – og faktisk kunne spille av musikken på din mobiltelefon som er produsert av andre enn Apple.

- iTunes har allerede oppgradert 8 av 10 millioner sanger. Resten av de to millionene vil komme i løpet av slutten av mars, og innen april vil alt være uten kopisperrer, forteller Apples norske pressekontakt Andreas Rødland til Nettavisen.

Prisendring
Fra april blir det også en prisendring på prisene. I USA endres prisene fra en flat rate på 99 cent per sang til tre priser: 69 cent for gamle låter, 99 cent for normalt populære sanger og 1,29 dollar for store hits.

De norske prisene er ennå ikke avgjort, men ut ifra dagens pris på 8 kroner per sang er det ikke utenkelig at vi vil få en pris på rundt 6 kroner for gamle sanger, 8 kroner på det meste og 10 kroner for de mest populære sangene.

Du må oppgradere sangene dine
Hvis du har vært uvitende nok til å kjøpe DRM-infiserte sanger fra før så må du betale 30 cent per sang for å oppgradere sangene dine – eller 30 prosent av albumprisen.

- Det vil komme en funksjon som gjør at du kan oppdatere hele biblioteket ditt som ikke allerede er lastet ned fra iTunes Plus, konstaterer Rødland.

Jeg vil bare benytte anledningen til å gratulere både Apple og musikkindustrien for å endelig ha kommet fram til en løsning som virkelig ser ut til å være bra for kundene. Nå får vi bare håpe på at iTunes inngår et samarbeid med Spotify som gjør at vi kan kjøpe våre favorittsanger rett fra verdens beste musikktjeneste.

Nå vil jeg sjekke om min iTunes-konto fungerer igjen.

Gratulerer med dagen!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere